250380 INSIGHT: Inclusive Support and Individual Guidance through Holistic Tools [BiWi-Export] (BS) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

This course offers INSIGHT into the principles and practice of educational diagnostics and individual support planning in diverse and crisis-affected learning environments. It integrates inclusive pedagogical approaches with diagnostic methods to uncover learners’ strengths, needs, motivations, and socio-emotional contexts, providing a foundation for targeted and equitable support.
With a focus on student-centered and inclusive education, the module equips participants with tools to observe, understand, and respond to learners experiencing vulnerability, disadvantage, migration, or trauma. Through hands-on group work, case studies, and reflective exercises, students will co-develop diagnostic instruments and support strategies grounded in empathy, evidence, and adaptability.
The course is guided by the participatory principle “Nothing Without Us”, emphasizing the active involvement and dignity of all learners and of future teachers as advocates for fairness, flexibility, and care in education.

Learning Outcomes
After completing this module, students will be able to:
1. LO1: Explain key concepts and functions of educational diagnostics in inclusive educational systems.
2. LO2: Apply observation, documentation, and assessment methods to identify individual learning needs and strengths.
3. LO3: Design appropriate individual support strategies using internal differentiation and personalized learning planning.
4. LO4: Critically reflect on the role of diagnostics and performance assessment in promoting educational equity.
5. LO5: Collaborate effectively in intercultural and interdisciplinary teams to address educational challenges.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

Wenn Sie diese Veranstaltung als BiWi-Import-/Export-Veranstaltung studieren, beachten Sie bitte folgende Hinweise:

  • Diese Veranstaltung wird in mehreren Studiengangsvarianten (Bildungswissenschaften, Unterrichtsfächer) verwendet.
  • Sie dürfen grundsätzlich die gleiche Veranstaltung (d.h. mit dem identischen Titel) nicht zwei Mal besuchen und auch nicht doppelt verwenden, das heißt: Sie müssen pro Studiengangsvariante eine andere Veranstaltung besuchen und die Leistung erbringen.
  • Sie dürfen eine Veranstaltung aus dem gleichen Themenfeld ("Diagnose und Förderung", "Didaktik" oder "Forschendes Lernen") mit einem anderen Titel belegen.

Weitere Informationen zum BiWi-Import finden Sie auf der Webseite der BiSEd https://www.uni-bielefeld.de/einrichtungen/bised/studiumlehramt/studierende/weitere-informationen/#tabs-comp_000064239bad_00000051c4_55f4

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 14:00-17:30 B2-249 16.01.2026 Es wird noch ein digitaler Vorbesprechungstermin ergänzt.
one-time Sa 10:00-16:00 S1-146 17.01.2026
one-time So 10:00-16:00 S1-146 18.01.2026
one-time Fr 14:00-17:30 B2-249 06.02.2026
one-time Sa 10:00-16:00 U2-223 07.02.2026
one-time So 9:00-13:00 U2-223 08.02.2026
one-time Sa 9:00-13:00 U2-223 14.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DM1 Didaktikmodul I Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
20-DM2 Didaktikmodul II Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M38 Didaktik der Chemie I GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M38_ver1 Didaktik der Chemie I GymGe E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
21-M43 Didaktik der Chemie I für HRSGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M43_ver1 Didaktik der Chemie I für HRSGe E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
22-2.3_a Modul Fachdidaktik und Inklusion Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G_ver1 Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe_ver1 Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_G Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_G_ver1 Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe_ver1 Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-GER-FD Fachdidaktik HRSGe und GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1 Sprach- und Literaturdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-ROM-B5 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ROM-B5_ver1 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a Fachdidaktik 1 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a_ver1 Fachdidaktik 1 E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
24-DGG1 Didaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DGG1_ver1 Didaktik E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
24-DGS3 Profilierung Mathematikdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
24-DHR2 Didaktik 2 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DHR2_ver1 Didaktik 2 E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
26-FD_GG Fachdidaktik GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Fachdidaktik GymGe E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe Fachdidaktik HRSGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik HRSGe E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
28-FD Fachdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Fachdidaktik E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
30-M28 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_G Fachdidaktik Grundschule Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe Grundlagen Didaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe_ver1 Grundlagen Didaktik E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe Theoretische Grundlagen 2 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe_ver1 Theoretische Grundlagen 2 E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
61-G-VRPS-1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
61-G-VRPS-1_a Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
61-G-VRPS-1_ver1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
61-HRSGe_GymGe-V-2_a Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
61-HRSGe_GymGe-V-2_a_ver1 Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung Study requirement
Student information
69-SU11 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
80-SU-BASIS Einführung in den Sachunterricht Diagnose und Förderung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 45
Address:
WS2025_250380@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_589918605@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, November 7, 2025 
Last update times:
Thursday, September 4, 2025 
Last update rooms:
Thursday, September 4, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Language
This lecture is taught in english
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=589918605
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
589918605