This course offers INSIGHT into the principles and practice of educational diagnostics and individual support planning in diverse and crisis-affected learning environments. It integrates inclusive pedagogical approaches with diagnostic methods to uncover learners’ strengths, needs, motivations, and socio-emotional contexts, providing a foundation for targeted and equitable support.
With a focus on student-centered and inclusive education, the module equips participants with tools to observe, understand, and respond to learners experiencing vulnerability, disadvantage, migration, or trauma. Through hands-on group work, case studies, and reflective exercises, students will co-develop diagnostic instruments and support strategies grounded in empathy, evidence, and adaptability.
The course is guided by the participatory principle “Nothing Without Us”, emphasizing the active involvement and dignity of all learners and of future teachers as advocates for fairness, flexibility, and care in education.
Learning Outcomes
After completing this module, students will be able to:
1. LO1: Explain key concepts and functions of educational diagnostics in inclusive educational systems.
2. LO2: Apply observation, documentation, and assessment methods to identify individual learning needs and strengths.
3. LO3: Design appropriate individual support strategies using internal differentiation and personalized learning planning.
4. LO4: Critically reflect on the role of diagnostics and performance assessment in promoting educational equity.
5. LO5: Collaborate effectively in intercultural and interdisciplinary teams to address educational challenges.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/
Wenn Sie diese Veranstaltung als BiWi-Import-/Export-Veranstaltung studieren, beachten Sie bitte folgende Hinweise:
Weitere Informationen zum BiWi-Import finden Sie auf der Webseite der BiSEd https://www.uni-bielefeld.de/einrichtungen/bised/studiumlehramt/studierende/weitere-informationen/#tabs-comp_000064239bad_00000051c4_55f4
| Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
|---|---|---|---|---|---|
| one-time | Fr | 14:00-17:30 | B2-249 | 16.01.2026 | Es wird noch ein digitaler Vorbesprechungstermin ergänzt. |
| one-time | Sa | 10:00-16:00 | S1-146 | 17.01.2026 | |
| one-time | So | 10:00-16:00 | S1-146 | 18.01.2026 | |
| one-time | Fr | 14:00-17:30 | B2-249 | 06.02.2026 | |
| one-time | Sa | 10:00-16:00 | U2-223 | 07.02.2026 | |
| one-time | So | 9:00-13:00 | U2-223 | 08.02.2026 | |
| one-time | Sa | 9:00-13:00 | U2-223 | 14.02.2026 |
| Module | Course | Requirements | |
|---|---|---|---|
| 20-DM1 Didaktikmodul I | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 20-DM2 Didaktikmodul II | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 21-M38 Didaktik der Chemie I GymGe | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 21-M38_ver1 Didaktik der Chemie I GymGe | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 21-M43 Didaktik der Chemie I für HRSGe | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 21-M43_ver1 Didaktik der Chemie I für HRSGe | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 22-2.3_a Modul Fachdidaktik und Inklusion | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-AngPM1_G Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-AngPM1_G_ver1 Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe_ver1 Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-Profil1_G Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-Profil1_G_ver1 Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe_ver1 Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-GER-FD Fachdidaktik HRSGe und GymGe | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-GER-Gru-FD1 Sprach- und Literaturdidaktik | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-GER-Gru-FD1S Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-GER-Gru-FD1S_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-GER-Gru-FD1_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ROM-B5 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ROM-B5_ver1 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ROM-FD_a Fachdidaktik 1 | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 23-ROM-FD_a_ver1 Fachdidaktik 1 | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DGG1 Didaktik | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DGG1_ver1 Didaktik | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DGS3 Profilierung Mathematikdidaktik | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DHR2 Didaktik 2 | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 24-DHR2_ver1 Didaktik 2 | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 26-FD_GG Fachdidaktik GymGe | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 26-FD_GG_ver1 Fachdidaktik GymGe | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 26-FD_HRSGe Fachdidaktik HRSGe | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 26-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik HRSGe | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 28-FD Fachdidaktik | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 28-FD_ver1 Fachdidaktik | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 30-M28 Fachmodul Bildung/Weiterbildung | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 36-FD_G Fachdidaktik Grundschule | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 36-FD_HRSGe Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe Grundlagen Didaktik | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe_ver1 Grundlagen Didaktik | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe Theoretische Grundlagen 2 | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe_ver1 Theoretische Grundlagen 2 | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 61-G-VRPS-1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 61-G-VRPS-1_a Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 61-G-VRPS-1_ver1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 61-HRSGe_GymGe-V-2_a Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 61-HRSGe_GymGe-V-2_a_ver1 Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II | E5: Methoden der Diagnose, Differenzierung, individuellen Förderung und Leistungsbeurteilung | Study requirement
|
Student information |
| 69-SU11 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
| 80-SU-BASIS Einführung in den Sachunterricht | Diagnose und Förderung | Study requirement
|
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.