250212 Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik (A) [BiWi-Export] (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

In diesem Seminar werden unterschiedliche Konzepte der pädagogischen Lern- und Leistungsdiagnostik vorgestellt und in Bezug auf ihre Eignung für das Unterrichten in inklusiven Lerngruppen diskutiert. Das Seminar ist durch Arbeitsformen des kooperativen Lernens, Fallanalysen und Impulsvorträge der Dozentin geprägt. Eine digitale Teilnahme ist bei Bedarf und nach persönlicher Absprache über zoom möglich, die Teilnahme erfolgt ansonsten in Präsenz.

Themenblöcke
I Summative und formative Leistungsdiagnostik: Leistungstests vs. lernprozessbegleitende Rückmeldungen
II Beobachten und Interpretieren mit dem Fokus auf Lernprozesse, Fachlichkeit und Passungsverhältnisse
III Standardisierte Testverfahren

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Bibliography

Auswahl
Boer, H. (2012). Pädagogische Beobachtung. Pädagogische Beobachtungen machen - Lerngeschichten entwickeln. In H. d. Boer & S. Reh (Eds.), Beobachtung in der Schule. Beobachten lernen. (S. 65-82). Wiesbaden: Springer VS. -> Lernraum
Maier, U. (2015). Leistungsdiagnostik in Schule und Unterricht. Schülerleistungen messen, bewerten und fördern. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. -> Bibliothek / ebook
Prengel, A. (2016). Didaktische Diagnostik als Element alltäglicher Lehrerarbeit. "formatives Assessment" im inklusiven Unterricht. In B. Amrhein (Ed.), Diagnostik im Kontext inklusiver Bildung. Theorien, Ambivalenzen, Akteure, Konzepte. (S. 49-63). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. -> Lernraum
Schuck, K. D. (2004). Zur Bedeutung der Diagnostik bei der Begleitung von Lern- und Entwicklungsprozessen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 55, 350–365.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 X-E0-207 09.10.2023-02.02.2024
not on: 12/25/23 / 1/1/24
one-time Mo 12-14 Z1-516 22.01.2024

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DM1 Teaching Biology I Didaktikmodul I Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
20-DM2 Teaching Biology II Didaktikmodul II Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M38 Chemical Education I GymGe Didaktik der Chemie I GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M38_ver1 Chemical Education I GymGe Didaktik der Chemie I GymGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
21-M43 Chemical Education I HRSGe Didaktik der Chemie I für HRSGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
21-M43_ver1 Chemical Education I HRSGe Didaktik der Chemie I für HRSGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
22-2.3_a Subject Didactics and Inclusion Modul Fachdidaktik und Inklusion Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G Profile Module 1 – Elementary School: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G_ver1 Profile Module 1 – Elementary School: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe Profile Module 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe_ver1 Profile Module 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_G Profile Module 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_G_ver1 Profile Module 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe Profile Module 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe_ver1 Profile Module 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-GER-FD_ver2 Subject Didactics for all Forms of Secondary Education Fachdidaktik HRSGe und GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1 The Didactics of Language and Literature Sprach- und Literaturdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S The Didactics of Language and Literature - Major Subject (Primary School Education) Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ROM-B5 Profile Module: Subject Didactics 1 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ROM-B5_ver1 Profile Module: Subject Didactics 1 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a Subject Didactics 1 Fachdidaktik 1 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a_ver1 Subject Didactics 1 Fachdidaktik 1 E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DGG1 Mathematics Education Didaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DGG1_ver1 Mathematics Education Didaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DGS3 Profile Module Mathematics Education Profilierung Mathematikdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DGS3_ver1 Profile Module Mathematics Education Profilierung Mathematikdidaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DHR2 Mathematics Education 2 Didaktik 2 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
24-DHR2_ver1 Mathematics Education 2 Didaktik 2 E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
26-FD_GG Subject Didactics GymGe Fachdidaktik GymGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Subject Didactics GymGe Fachdidaktik GymGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe Subject Didactics HRSGe Fachdidaktik HRSGe Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics HRSGe Fachdidaktik HRSGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
28-FD Didactics of Physics Fachdidaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Didactics of Physics Fachdidaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
30-M28 Specialization Module Education / Further Education Fachmodul Bildung/Weiterbildung Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
30-M28_ver2 Specialization Module Education / Further Education Fachmodul Bildung/Weiterbildung Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_G Subject Didactics for Primary Schools Fachdidaktik Grundschule Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Subject Didactics for Primary Schools Fachdidaktik Grundschule E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe Subject Didactics for Secondary and Comprehensive Schools Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics for Secondary and Comprehensive Schools Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
38-M3-K Didactical Basics Didaktische Grundlagen Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
38-M3-K_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe Introduction to the didactics of art Grundlagen Didaktik Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
38-M3-M Didactical Basics Didaktische Grundlagen Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
38-M3-M_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe Music in History and Present Time Theoretische Grundlagen 2 Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
61-G-VRPS-1_a Preparation and Reflection of the Teaching Experience Semester ("Praxissemester") Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
61-HRSGe_GymGe-V-2_a Advanced Sport Didactics and Scientific Theory II Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
69-SU11 Inclusive Natural and Social Science Education Reconstructed According to Teaching Methodology Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Diagnose und Förderung Study requirement
Student information
69-SU11_ver1 Inclusive Natural and Social Science Education Reconstructed According to Teaching Methodology Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung wird über regelmäßige Reflexions- bzw. vorbereitende Lektüreaufgaben zu den Seminarsitzungen erbracht. Die Abgabe erfolgt in der Regel zeitlich synchron zu den Sitzungsterminen über den Moodle-Kurs (siehe Lernraum). Eine digitale Teilnahme ist bei besonderen Bedarfen (!) möglich. Nutzen Sie hierfür den link zur Videokonferenz im eKVV.

E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses

This course has a video conference. Details will be displayed to you as a participant of this course. For an event with participant management, you must also be registered as attending by the teaching staff.

Logon to electronic course catalogue (eKVV)

eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2023_250212@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_426177632@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 2
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, October 29, 2023 
Last update times:
Tuesday, January 16, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, January 16, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=426177632
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
426177632