250020 "You are the Music in Me". Die Methode der Filmanalyse am Beispiel der "High School Musical"-Trilogie (BS) (SoSe 2014)

Contents, comment

In dem Seminar werden die Methoden der Filmanalyse anhand der drei Teile von "High School Musical" angewendet. Es werden die Handlungen, die Figuren, die Bauformen und die Werte und Normen der Filme untersucht.

Requirements for participation, required level

Ausreichende Englischkenntnisse sind notwendig, um die englischen Filme und z.T. auch Texte verstehen zu können.

Bibliography

Altman, Rick (2003): The American Film Musical. Bloomington [u.a.]: Indiana
University Press.
Beil, Benjamin; Kühnel, Jürgen; Neuhaus, Christine (2012): Studienhandbuch Filmanalyse: Ästhetik und Dramaturgie des Spielfilms. München [u.a.]: Fink.
Campbell, Joseph (1978): Der Heros in tausend Gestalten. Suhrkamp: Frankfurt am
Main.
Faherty, Vincent E. (2001): Is the Mouse sensitive? A Study of Race, Gender and
social Vulnerability in Disney Animated Films. In: Simile: Studies In Media &
Information Literacy Education, Volume 1, Number 3, p. 1-8.
Faulstich, Werner (2013): Grundlkurs Filmanalyse. 3. aktualisierte Auflage. Fink: Paderborn.
Field, Syd (1979): Das Drehbuch. Grundmuster der dramatischen Struktur. In: ebd.
u.a. (Hrsg.): Drehbuchschreiben für Fernsehen und Film. Ein Handbuch für
Ausbildung und Praxis. München: Econ Verlag 2001, S. 11-120.
Field, Syd (2003): The definitive guide to screen writing. London: Ebury Press.
Grant, Barry Keith (2012): The Hollywood Film Musical. Chichester [u.a.]: Wiley-
Blackwell.
Jung, Carl Gustav (1990): Archetypen. München: DeutscherTaschenbuch-Verlag.
Kurwinkel, Tobias; Schmerheim, Philipp (2013): Kinder- und Jugendfilmanalyse. Konstanz [u.a.]: UVK-Verlags.-Gesellschaft.
Mikos, Lothar (2008): Film- und Fernsehanalyse. 2. überarbeitete Auflage. Konstanz: VK-Verlags.-Gesellschaft.
Pollach, Andrea; Höller, Christian (2003): Singen und Tanzenim Film. Wien: Zsolnay.
Stern, Lee Edward (1979): Der Musical Film. München: Wilhelm Heyne Verlag.
Vogler, Christopher (2010): Die Odyssee des Drehbuchschreibers. Über die
mythologischen Grundmuster des amerikanischen Erfolgskinos. 6.
Aktualisierte und erweiterte Auflage. Frankfurt am Main: Zweitausendeins.
Wasko, Janet (2001): Understanding Disney: the manufacture of fantasy. Cambridge: Polity Press.
Wasko, Janet (2001): Dazzled by Disney?: the global Disney audiences project. London: Leicester University Press.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 18-20 H14 15.04.2014 Vorbesprechung
one-time Fr 9-18.30 H10 27.06.2014
one-time Sa 9-18.30 H16 28.06.2014
one-time So 9-18.30 H16 29.06.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Subject Didactics Modul Fachdidaktik E3: Lernräume Study requirement
Student information
25-BE9 Didactic Models and Learning Environments Didaktische Modelle und Lernräume E2: Lernräume Study requirement
Student information
25-BiWi14 Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-MeWi-HM6 (New) Media and Learning (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
25-UFP-P2 Individual Development of Profile: Media Education Individuelle Profilbildung: Medienpädagogik E1: Seminar 1 Medienanalyse Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Subject Didactics GymGe Fachdidaktik GymGe E3: Lernräume Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics HRSGe Fachdidaktik HRSGe E3: Lernräume Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Didactics of Physics Fachdidaktik E3: Lernräume Study requirement
Student information
30-M28_ver1 Specialization Module Education / Further Education Fachmodul Bildung/Weiterbildung E3: Lernräume Study requirement
Student information
30-MeWi-HM4 Methods of Media Research Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Subject Didactics for Primary Schools Fachdidaktik Grundschule E3: Lernräume Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics for Secondary and Comprehensive Schools Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E3: Lernräume Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.3.2.1; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.2.1; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 10.2; BE 12.1   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.2.1; M.5.2.1   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 7; Hauptmodul 5 Wahlpflicht 3  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.3.5; H.2.3   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2014_250020@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44493273@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, April 7, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44493273
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44493273