360012 Passion und Ostern im Religionsunterricht kennen und verstehen lernen (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

„Was wäre, wenn das mit Jesus am Kreuz und das mit der Auferstehung nicht passiert wäre?“ (Schülerin, Klasse 4)
Was würden Sie auf die Frage der Schülerin entgegnen, und was verbirgt sich dahinter? Ein Nachdenken darüber führt in die tiefgründige Bedeutungsfülle des Todes Jesu am Kreuz und die Relevanz der Auferstehungshoffnung für die christliche Religion. Denn Ostern ist das zentrale Fest der Christenheit. Dementsprechend verwundert es nicht, dass dem Lehrplan zufolge bereits in der Grundschule die Passions- und Ostererzählungen verbindlich thematisiert werden müssen. Doch was so einfach klingt, erweist sich selbst für erfahrene Religionslehrer:innen als echte Herausforderung. Wie kann man etwas im Unterricht thematisieren, das sich jeder endgültigen Verstehbarkeit entzieht?
Wegweisende Hinweise sind in den biblischen Erzählungen selbst zu finden. Daher werden wir in dieser Veranstaltung zunächst mithilfe von Methoden der Texterschließung eigene Fragen, Missverständnisse, Positionen und Auslegungen klären. Im Anschluss daran erproben und hinterfragen wir kindgemäße Zugänge, die möglichst allen Schüler:innen Deutungs- und Interpretationsprozesse eröffnen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule Seminar Religionsdidaktik für die Grundschule Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Seminar Religionsdidaktik HRSGe Student information
36-PM4 Subjektive Religion Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-Spm_G Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-Spm_G_Spf Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule (Schwerpunktfach) Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
Seminar 3 Student information
36-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Fachwissenschaftliches Seminar zur Unterrichtsvorbereitung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 36
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2023_360012@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_389047217@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
35 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, November 30, 2022 
Last update times:
Friday, February 3, 2023 
Last update rooms:
Friday, February 3, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=389047217
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
389047217