250194 Postkoloniale Betrachtung von Bildung und Praktiken pädagogischen Handelns unter Bedingungen von Flucht und Asyl (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

In diesem Seminar nähern wir uns dem Themenschwerpunkt Bildung unter Bedingungen von Flucht und Asyl aus einer postkolonialen Perspektive. Neben einer Auseinandersetzung mit dem Bildungsbegriff und der Erarbeitung der aktuellen gesellschaftlichen und bildungspolitischen Debatten und Diskurssträngen um Flucht und Asyl, sollen zunächst theoretische Stränge postkolonialer Theorie (Spivak, Bhabha, Hall …) gemeinsam ausgewählt und erarbeitet werden. Wir begeben uns auf die Suche nach Ansätzen "postkolonialer Pädagogik“ im deutschsprachigen Raum und versuchen uns an einer Erarbeitung einer postkolonialen Kritik, die wir für die Analyse von Themen im genannten Schwerpunktsetzung einsetzen. Beispielsweise kann es zunächst darum gehen, eine postkoloniale Dekonstruktion von Kategorien wie „Flüchtling“ und „Seiteneinsteiger“ anzustreben.
Der Seminarplan soll im Zuge der ersten Sitzungen gemeinsam entwickelt werden. Dazu setze ich ein Student Response-Verfahren ein und freue mich über eure Vorschläge. Wer schon Interesse hat, sich in Postkoloniale Theorie einzulesen, dem empfehle ich das Werk: Dhawan, N./Castro Varela, M.d.M. (2015): Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung.2. Auflage. Bielefeld: transcript..

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 U2-139 11.10.2017-31.01.2018
not on: 11/1/17 / 12/27/17 / 1/3/18

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C1 Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C1-MGS-wp Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V5 Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik E1: Seminar aus Master Kernfach EW Student information
E2: Seminar aus Master Kernfach EW Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2017_250194@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_101954283@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, May 16, 2017 
Last update times:
Wednesday, August 30, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, August 30, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=101954283
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
101954283