360037 Der Entwicklung von Religiosität / Spiritualität auf der Spur: Linguistische Analysen subjektiver Rekonstruktionen (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Seit Jahren untersuchen wir mithilfe des Faith Development Interviews, einem leitfadengestützten, halbstrukturierten Interview, wie Menschen ihre eigene religiöse/spirituelle Biographie darstellen.
Wie genau machen die Menschen das eigentlich, wenn sie über etwas so Persönliches wie ihre Religiosität, ihr spirituelles Erleben oder auch über das Nicht-Vorhandensein von Religion/Spiritualität in ihrem Leben berichten? Wann erzählen sie, wie rechtfertigen sie sich, was beschreiben sie, was lassen sie weg – und was sagen sie damit eigentlich über sich selbst aus?
Wir versuchen in diesem Seminar mit einem weit gefassten interdisziplinären Ansatz, diesen Fragen auf die Spur zu kommen. Ansätze aus der Theologie/Religionsforschung werden ebenso zur Sprache kommen wie psychologische und linguistische Theorien und ihre Anwendung.

Bibliography

Für einen ersten Einblick in die Faith Development Theory:
Schweitzer, F. (1994). Gott und die Welt verstehen. In: ders., Lebensgeschichte und Religion.
Keller, B. & Streib, H. (2013). Faith Development, Religious Styles, and Biographical Narratives: Methodological Perspectives. In: Journal of Empirical Theology, 26, 1-21.
Streib, H. (2005). Faith Development Research Revisited: Accounting for Diversity in Structure, Content, and Narrativity of Faith. International Journal for the Psychology of Religion, 15, 99-121.

Überblick über methodische Ansätze geben folgende Schriften:
Labov, W. & Waletzky, J. (1967). Narrative analysis: Oral versions of personal experience. In I. Helm (ed.), Essays on the verbal and visual arts. Proceedings of the 1966 Annual Spring Meeting of the American Ethnological Society (pp. 12-44). Seattle, WA: University of Washington Press.
Lucius-Hoene, G. & Deppermann, A. (2004). Rekonstruktion narrativer Identität : ein Arbeitsbuch zur Analyse narrativer Interviews. 2. Aufl. Wiesbaden : VS, Verl. für Sozialwiss.
Habermas, T. (2005). Autobiographisches Erinnern. In S.-H. Filipp (Ed.), Entwicklungspsychologie des mittleren und höheren Erwachsenenalters (pp. 683-713). Göttingen: Hogrefe

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 X-E0-210 20.10.2015-09.02.2016
not on: 12/29/15 / 1/5/16

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLin5 Linguistik Orientierungsmodul Linguistik Orientierungsveranstaltung Study requirement
Student information
30-M11 Vernetzung: Sozialwissenschaftliche Nachbardisziplinen Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
36-PM3 Religion als gesellschaftliches Phänomen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-PM4 Subjektive Religion Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Evangelische Theologie / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) PT/RP Ic; PT/RP II/1a; PT/RP II/2a   3  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2015_360037@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_60119512@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, August 10, 2015 
Last update rooms:
Monday, August 10, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=60119512
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
60119512