In this seminar, we read and critically discuss essential contribution to the theoretical fields of Feminist Criticism (including Gender Studies, Queer Theory, Masculinity Studies, Intersectionality), Postcolonial Theory (including Critical Race Theory and decolonial perspectives) and Ecocriticism (including concepts such as the Anthropocene and Environmental Justice approaches) and connect them to the analysis of literary texts. Participants get learn about the genesis of theoretical strands in teh field of (British and American) Literary and Cultural Studies and beyond, since most critical approaches stem from and are applicable to interdisciplinary and transnational contexts.
Peter Barry: Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory.
| Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum | |
|---|---|---|---|---|---|
| wöchentlich | Di | 12-14 | B2-229 | 13.10.2025-06.02.2026 |
| Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
|---|---|---|---|
| 22-WS-CSH Globale Strukturen und Interaktionen: Literatur-, kultur- und geschichtswissenschaftliche Perspektiven | Forschungsseminar | Studienleistung
benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
| 23-ANG-M-GM2 Grundmodul 2: Theories of Language, Literature and Culture | Literary Theory | Studienleistung
|
Studieninformation |
| 23-IAS-M-IAS4 North American Literature and the Processes of Culture | "Literary Theory" oder "Cultural Theory" | Studienleistung
|
Studieninformation |
| - | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
| 23-WS-GE Globale Verflechtungen | Forschungsseminar | Studienleistung
benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
| 38-M2-KV Theoretische Grundlagen | Kulturtheorien | Studienleistung
|
Studieninformation |
| - | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
| 38-M9-KV Individuelle Profilierung | Wissenschaftliche Profilierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
| 38-M9-KV_a Individuelle Profilierung | Wissenschaftliche Profilierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
| Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Veranstaltungen für Schülerinnen und Schüler |