360012 Ostern im Religionsunterricht der Primarstufe (BS) (SoSe 2022)

Contents, comment

Ostern ist neben Weihnachten und Pfingsten das wichtigste christliche Fest und in der kindlichen Lebenswelt fest verankert. Die Passions- und Ostererzählungen gehören zum Bestandteil des evangelischen Religionsunterrichts der Grundschule und sind auch im Lehrplan als verbindliches Unterrichtsthema in allen vier Jahrgangsstufen aufgeführt. Jesu Kreuzigung und die Botschaft von der der Auferstehung Kindern im Unterricht angemessen zu vermitteln stellen jedoch sowohl inhaltlich als auch methodisch große Herausforderungen dar.

In diesem Seminar sollen zunächst
- die Vorerfahrungen und die eigene Position zur biblischen Ostergeschichte
- sowie fachwissenschaftliche Überlegungen mit Hilfe ausgewählter Auslegungen untersucht werden.

Der Schwerpunkt der Veranstaltung als Unterstützung für die Durchführung im Religionsunterricht ist im Anschluss daran
- die Behandlung fachdidaktischer Konsequenzen
- und das Erproben verschiedener methodische Zugänge:

• u.a. Sprechzeichnen
• Verklanglichung
• Bodenbild
• Verfremdung
• Bibliolog

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 14-18 C01-239 06.05.2022
one-time Sa 9-18 C01-226 07.05.2022
one-time Fr 14-18 C01-239 20.05.2022
one-time Sa 9-18 C01-226 21.05.2022

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule Seminar Religionsdidaktik für die Grundschule Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Seminar Religionsdidaktik HRSGe Student information
36-Spm_G Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-Spm_G_Spf Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule (Schwerpunktfach) Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
Seminar 3 Student information
36-Spm_HRSGe Religion und ihre Vermittlung in HRSGe Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Fachwissenschaftliches Seminar zur Unterrichtsvorbereitung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2022_360012@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_318582583@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
20 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, November 16, 2021 
Last update times:
Tuesday, March 1, 2022 
Last update rooms:
Tuesday, March 1, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
BS / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=318582583
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
318582583