Start my eKVV Studieninformation Lernräume Prüfungsverwaltung Bewerbungs-/Statusportal Anmelden

220081 On the advantage and disadvantage of scepticism for History (in the early modern period) (S) (WiSe 2020/2021)

Inhalt, Kommentar

One of the deepest shocks that history writing experienced in the 17th and again in the 18th century was its radical questioning as a form of knowledge of the past. This form of scepticism towards historical knowledge was then called "historical pyrrhonism". Skeptics fundamentally denied the certainty of historical knowledge, thus putting the writing of history under massive pressure to legitimize it. The resulting reflections played a major role in the emergence of history as a science with its own set of rules and its method.
This course focuses on the analysis of arguments for/against the possibility of achieving certainty in historical knowledge. Furthermore, the question will be investigated as to what consequences these disputes had for the development of the historical discipline and still have.

This course consists of two interrelated seminars:
The first seminar (220080) takes place on Thursdays from 12 noon to 2 p.m. and analyses scepticism and its various expressions, based on relevant secondary and primary literature.
The second seminar (220081) takes place on Thursdays from 2 p.m. to 4 p.m. and examines debates on scepticism, the pro and contra arguments and the solutions, based on selected sources.
Students have to attend both seminars to complete one of the Master Modules as shown in the section "Fachzuordnung".

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

Ability to read and discuss academic texts in English.
Since the seminar is addressed to German and international students, the „Bibliography“ below also includes German, French, and English texts which have a reference character and which can be read according to one's own language skills.

Literaturangaben

  • Borghero, Carlo: La certezza e la storia: cartesianesimo, pirronismo e conoscenza storica, Milano 1983.
  • Matytsin, Anton M.: The specter of skepticism in the age of Enlightenment, Baltimore 2016.
  • Popkin, Richard H.: The history of scepticism from Savonarola to Bayle, Oxford 2003.
  • Raskolnikoff, Mouza: Histoire romaine et critique historique dans l’Europe des lumières la naissance de l’hypercritique dans l’historiographie de la Rome antique, Strasbourg 1992.
  • Schlüter, Gisela (ed.): Der Historische Pyrrhonismus. Themenheft der Zeitschrift Das achtzehnte Jahrhundert, 31/2 (2007).

Lehrende

Termine (Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  
wöchentlich Do 14-16 ONLINE   26.10.2020-12.02.2021

Klausuren

  • Keine gefunden

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
22-4.2 Mastermodul Geschichtswissenschaft: Vormoderne
4.2.5
Historische Kontextualisierung Vormoderne Studieninformation
22-HEPS-HM1 Hauptmodul 1: Entwicklung der Wissenschaften Entwicklung der Wissenschaften I Studienleistung
Studieninformation
Entwicklung der Wissenschaften II benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
22-M-4.2 Mastermodul Vormoderne
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.4.13 Profilmodul "Global Cultures"
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.4.2 Profilmodul "Geschichte der Vormoderne"
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.4.2_ver1 Profilmodul "Geschichte des Mittelalters und der Frühen Neuzeit"
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studieninformation
22-M-4.5.13 Forschungsmodul "Global Cultures"
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.5.2 Forschungsmodul "Geschichte der Vormoderne"
4.2.5
Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Konkretisierung der Anforderungen
Keine Konkretisierungen vorhanden
Lernraum
Teilnehmer*innen
Automatischer E-Mailverteiler der Veranstaltung
Änderungen/Aktualität der Veranstaltungsdaten
Sonstiges