250152 (Inklusives) Lernen mit digitalen Medien in der Beruflichen Bildung (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Digitale Medien bieten zahlreiche Potenziale, das arbeitsplatzintegrierte (informelle) sowie das institutionelle (formale) Lernen zu unterstützen und können Menschen mit unterschiedlichen Lernvoraussetzungen oder Behinderungen eine gleichberechtigte Teilhabe am Arbeitsleben ermöglichen. Im Seminar wollen wir der Frage nachgehen, auf welche Weise digitale Medien Inklusion in der Beruflichen Bildung fördern und sinnvoll für das (inklusive) Lernen eingesetzt werden können.
Dazu werden wir uns zum einen mit Fragen zur inklusiven Medienbildung und barrierefreien Mediengestaltung beschäftigen. Zum anderen sollen aber auch Good Practice-Beispiele und verschiedene assistive Technologien und Apps genauer in den Blick genommen werden. Am Beispiel eines aktuell durchgeführten Forschungsprojekts setzen wir uns mit konkreten Konzepten zum Einsatz von Medien als Hilfe im Arbeitsalltag auseinander und entwickeln neue Ideen zum inklusiven, digital unterstützten beruflichen Lernen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2019

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B2 Ausgewählte Felder der Weiterbildung und der Medienpädagogik E1: Lehr-/ Lernprozesse, Theorie und Forschung in der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Lehr-/ Lernprozesse, Theorie und Forschung in der Weiterbildung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
25-UFP6-B Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung / Medienpädagogik E1: Weiterbildung Study requirement
Ungraded examination
Student information
E2: Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V3 Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung E1: Seminar Weiterbildung 1 Student information
E2: Seminar Weiterbildung 2 Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V4 Fachbezogene Vertiefung: Medien E1: Seminar Medien 1 Student information
E2: Seminar Medien 2 Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2019_250152@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_156999377@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 17, 2019 
Last update times:
Friday, February 15, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 15, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=156999377
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
156999377