250236 Lektürekurs: Kritische Theorie der Bildung (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Lässt Bildung sich verwirklichen, solange sie sich darauf reduziert, ein Privileg zu sein? Ist sie für alle da? Was haben Bildungsverlierer verloren? Lässt Bildung sich erlangen oder besitzen? Ist Bildung wirklich keine Ware, wie es immer wieder Plakate bei Demonstrationen und Bildungsstreiks behaupten? Lässt sie sich planen, vergleichen und vermessen? Wird Bildung individuell erreicht? Ist sie gesellschaftlich bestimmt? Inwieweit ist sie verquickt mit Herrschaftsansprüchen? Gibt es Bildung überhaupt noch im Zeitalter der Kompetenzorientierung? Hat es sie jemals gegeben? Ist Bildung eine Utopie? Hat Bildung Nebenwirkungen? Macht sie brav und dumm?

Mit alle diesen Fragen werden wir uns im Seminar aus der Perspektive der Kritischen Theorie auseinandersetzen.

Bibliography

Adorno, Theodor W.: Theorie der Halbbildung. In: Gesammelte Schriften Band 8. Frankfurt am Main 1997.
Adorno, Theodor W.: Einleitung zum ‚Positivismusstreit in der deutschen Soziologie‘. "
Behrens, Roger: Erziehung zur Müdigkeit. Ein Korrekturfehler. Vier Anmerkungen zu Bildungskritik und Ideologie. http://txt.rogerbehrens.net/muedigkeit.pdf. 2008.
Horkheimer, Max/ Adorno, Theodor W.: Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente. Frankfurt am Main 1998.
Kelle, Helga: Erziehungswissenschaft und Kritische Theorie. Zur Entwicklungs- und Rezeptionsgeschichte.Pfaffenweiler 1992.
Schäfer, Alfred: Theodor W. Adorno. Ein pädagogisches Porträt. Weinheim/ Basel/ Berlin 2004.
Stolzenberger, Steffen: Bildung, Halbbildung, Kompetenz. Über die fortschreitende Entmündigung des Subjekts. In: I.Elbe / P. Hogh / C. Zunke (Hg.): Oldenburger Jahrbuch für Philosophie 2014.
Thompson, Christiane: Bildung und die Grenzen der Erfahrung. Randgänge der Bildungsphilosophie. Paderborn 2009.
Tischer, Michael: Pädagogik macht dumm. Münster 2002.
Witte, Sonja: Das unheimlich Verführerische der Kulturindustrie – Von der Wahrheit der Suggestion und dem Glück manipuliert zu sein. In: Projektgruppe Nationalismuskritik (Hg.): Irrsinn der Normalität. Aspekte der Reartikulation des deutschen Nationalismus. Münster 2010.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Theoretical and Empirical Educational Research Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Introductory Module Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Basic Module Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-UFP3 Values and Goals in Education Werte und Ziele in Erziehung und Bildung E1: Geschichte/Klassiker der Pädagogik Study requirement
Student information
30-MGS-3_ver1 Main Module 2: Socialisation and Education Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 43
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2016_250236@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78461600@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 22, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78461600
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78461600