220141 Didaktik der Geschichte im Sachunterricht (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

Das Seminar führt in die zentralen Theorien und aktuellen Diskussionen der Geschichtsdidaktik ein und reflektiert diese für die Konzipierung und Praxis des Sachunterrichts. Was sind die Ziele historischen Lernens in der Grundschule und wie können wir diese erreichen? Die didaktische Analyse eines Themas ist für die Planung von Lernprozessen entscheidend, womit das Seminar Grundlagen vermittelt, auf die Sie im Praxissemester, im Referendariat (Unterrichtsentwürfe) und im Schuldienst zurückgreifen können.

In der Lehrveranstaltung werden zunächst die Entwicklung und theoretischen Grundlagen des Geschichtsbewusstseins diskutiert. Weitere Schwerpunkte sind die Entwicklung guter Problemfragen für den Unterricht, die wesentlichen didaktischen Prinzipien wie Gegenwartsbezug und Narrativität sowie Möglichkeiten zur Recherche und Auswahl geeigneter historischer Quellen. Das Seminar beleuchtet zudem Fragen zur Geschichtskultur im digitalen Zeitalter und den Umgang mit Fakten und Fiktion im Internet. Wir sprechen über Möglichkeiten zum praktischen Strukturieren von Unterrichtsstunden, über Diversität und historische Identität sowie inklusionsorientierte Ansätze für das frühe historische Lernen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 16-18   07.10.2024-31.01.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-SU-G Geschichte und ihre Didaktik im Sachunterricht Theorieseminar Geschichtsdidaktik im Sachunterricht Study requirement
Student information
22-SU12G Geschichtswissenschaft und ihre Didaktik im Sachunterricht Theorieseminar Fachdidaktik Study requirement
Student information
69-SU11 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Sachunterrichtsdidaktik aus gesellschaftswissenschaftlicher Fachperspektive: Theorie, Diagnose und Förderung Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 22
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2024_220141@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_477063475@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
22 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 13, 2024 
Last update times:
Friday, June 14, 2024 
Last update rooms:
Friday, June 14, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=477063475
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
477063475