220139 Civic Science - partizipative Wissenschaft im 19. und 20. Jahrhundert (S) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Folgt man Diskussionen in wissenschaftlichen und wissenschaftsreflexiven Zeitschriften, so scheint die bürgerliche Mitbestimmung an der Wissenschaft ein an Relevanz gewinnendes Thema zu sein.
Projekte wie GalaxyZoo – ein Projekt zur Auswertung von Hubble-Daten – oder FoldIt – ein Computerspiel in dem die Nutzer gemeinschaftlich Proteinketten falten und zu Forschungszwecken an wissenschaftliche Institutionen weiterleiten können, werden kontrovers diskutiert und zeigen zugleich, dass Laienpartizipation auch in der Wissenschaftspraxis eine zunehmende Rolle spielt.
Diese rezente Entwicklung nehmen wir im Seminar zum Anlass, zu prüfen, ob es in der Geschichte bereits ähnliche Entwicklungen gegeben haben könnte. Wir fragen unter anderem, wie diese sozial, kulturell und in der Praxis strukturiert waren und inwieweit sie sich – wenn sie existieren sollten – von den gegenwärtigen Phänomenen unterschieden.

Bibliography

Nyhart, Lynn K.: Modern Nature. The Rise of the Biological Perspective in Germany, Chicago 2009.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 C6-200 14.10.2013-07.02.2014
not on: 12/23/13 / 12/30/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-M-4.1 Theoriemodul Interdisziplinäres Theorieseminar Graded examination
Student information
22-M-4.3 Mastermodul Moderne
4.3.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.4.1 Profilmodul "Geschichte der europäischen Moderne"
4.4.1.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.5.1
Masterseminar Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2012) Mastermodul 4.1; 4.3.1; 4.5.1 Wahlpflicht scheinfähig  
History, Philosophy and Sociology of Science / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 1; Hauptmodul 3 Wahlpflicht 2 zusätzlich 4 LP für eine benotete Einzelleistung, 2 LP für eine unbenotete Einzelleistung  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2013_220139@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_41380717@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 19, 2013 
Last update rooms:
Thursday, September 19, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=41380717
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
41380717