220067 Hellenismus - Akkulturation und Konflikt. (K) (WiSe 2013/2014)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Die Intensivierung der Kulturkontakte im Hellenismus war weder neu noch konfliktfrei. Mancherorts hatte es schon zuvor Zustände gegeben, die den kulturellen Verschmelzungsprozessen des Hellenismus ähnlich waren. Hellenisierung war den hellenistischen Königen willkommen, wurde aber nicht immer von den nicht-Griechen akzeptiert – Teile der Juden, Orientalen und Römer waren zunächst distanziert.
Der Kurs ist zusammen mit der Historischen Kontextualisierung zum Thema (LV Nr. 220068) zu besuchen. Nach einem Einführungsteil (im Vorlesungsstil) mit gemeinsamer Quellenlektüre folgt die Erörterung methodischer Probleme; in der zweiten Hälfte des Semesters besteht Gelegenheit, ein Referat zu halten. Ausblicke auf Hellenismus als Phänomen spätantiker und europäischer Geschichte und die Forschungsgeschichte in der Neuzeit schließen das Modul ab.

Bibliography

Bichler, Reinhold: „Hellenismus“. Geschichte und Problematik (…), Darmstadt 1983
Erskine, Andrew (Ed.): A Companion to the Hellenistic World, Oxford u. a. 2003
Gruen, Erich: Greek Culture and National Identity in Republican Rome, London 1992
Kuhrt, A. / Sherwin-White, S.: Hellenism in the east (…). London 1987
Mairs, Rachel: Hellenization, EAH (2013) 3122–3125
Weber, Gregor (Hg.): Kulturgeschichte des Hellenismus, Stuttgart 2007

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-M-4.2 Mastermodul Vormoderne
4.2.1
Historische Kontextualisierung Study requirement
Student information
22-M-4.4.3 Profilmodul "Antike Geschichte"
4.4.3.1
Historische Kontextualisierung Study requirement
Student information
22-M-4.4.9 Profilmodul "Historische Politikforschung"
4.4.9.1
Historische Kontextualisierung Study requirement
Student information
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.5.1
Historische Kontextualisierung Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2012) 4.2.1   4.5  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 4.7 Wahlpflicht scheinfähig studierbar als Lektürekurs  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 1
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2013_220067@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_39880865@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Thursday, October 10, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
course (K) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=39880865
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
39880865