250182 Pädagogische Berufsfelder erforschen. Interviews konzipieren und durchführen. (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

In der qualitativen Sozialforschung stellt die Befragung in Form von Interviews eine wesentliche und gängige Datenerhebungsmethode dar. Vor diesem Hintergrund sollen im Rahmen des Seminars die Entwicklung und Anwendung leitfadengestützter Interviews thematisiert werden. Neben der Vermittlung theoretischen Wissens sollen die Studierenden dazu befähigt werden, eigenständig Interviews zu konzipieren und durchzuführen. Inhaltlicher Schwerpunkt ist dabei die Erschließung und Aneignung pädagogischer Berufsfelder. Das heißt, die Studierenden sollen Interviews mit ExpertInnen aus der Praxis führen, um auf diese Weise berufspraktisches Wissen zu erwerben. Mögliche Berufsfelder können z.B. die Soziale Arbeit, die Migrationspädagogik, die Beratung, die Medienpädagogik, der Weiterbildungssektor und die Personalentwicklung sein. Ziel der Veranstaltung ist es somit, forschungsmethodische Kompetenzen mit einer beruflichen Orientierung zu verknüpfen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Bibliography

Gläser, J. & Laudel, G. (2010). Experteninterviews und qualitative Inhaltsanalyse. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Helfferich, C. (2011). Die Qualität qualitativer Daten. Manual für die Durchführung qualitativer Interviews. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Reinders, H. (2016). Qualitative Interviews mit Jugendlichen führen. Ein Leitfaden. München [u.a.]: Oldenbourg.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination

Show passed examination dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DM1_ver1 Teaching Biology I Didaktikmodul I E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
20-DM2_ver1 Teaching Biology II Didaktikmodul II E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G_ver1 Profile Module 1 – Elementary School: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe_ver1 Profile Module 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-GER-FD_ver1 Subject Didactics for all Forms of Secondary Education Fachdidaktik HRSGe und GymGe E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S_ver1 The Didactics of Language and Literature - Major Subject (Primary School Education) Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1_ver1 The Didactics of Language and Literature Sprach- und Literaturdidaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a_ver1 Subject Didactics 1 Fachdidaktik 1 E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
24-DGG1_ver1 Mathematics Education Didaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
24-DGS3_ver1 Profile Module Mathematics Education Profilierung Mathematikdidaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
24-DHR2_ver1 Mathematics Education 2 Didaktik 2 E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
25-BE-IndiErg14 Data Literacy Data Literacy - Kulturtechnik des 21. Jahrhunderts E2: Vertiefung I Data Literacy Study requirement
Student information
E3: Vertiefung II Data Literacy Ungraded examination
Student information
25-BE3_a Research Methods Module Forschungsmethodenmodul E3: Anwendung empirischer Forschungsmethoden Study requirement
Graded examination
Student information
26-FD_GG_ver1 Subject Didactics GymGe Fachdidaktik GymGe E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics HRSGe Fachdidaktik HRSGe E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Didactics of Physics Fachdidaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
30-M28_ver1 Specialization Module Education / Further Education Fachmodul Bildung/Weiterbildung E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Subject Didactics for Primary Schools Fachdidaktik Grundschule E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics for Secondary and Comprehensive Schools Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-K_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe_ver1 Introduction to the didactics of art Grundlagen Didaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-M_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe_ver1 Music in History and Present Time Theoretische Grundlagen 2 E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 56
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2022_250182@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_322470594@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 15, 2022 
Last update times:
Tuesday, June 14, 2022 
Last update rooms:
Tuesday, June 14, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=322470594
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
322470594