300752 Mediale Wirklichkeitskonstruktionen (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Die Frage, wie das Mediensystem Wirklichkeit konstruiert und verbreitet, kann als zentrales Anliegen der Mediensoziologie betrachtet werden. Sie basiert auf der konstruktivistischen Annahme einer Unzugänglichkeit "objektiver Realität" und der daraus resultierenden Konstruktion von Wirklichkeit. Dabei leisten (Massen-)Medien einen zentralen Beitrag, bezüglich dessen im Zusammenhang der digitalen Transformation jedoch wesentliche Veränderungen zu beobachten sind.

Zunächst werden im Seminar allgemeine Grundlagen (massen-)medialer Wirklichkeitskonstruktionen erarbeitet und diskutiert. Davon ausgehend befasst sich das Seminar mit aktuellen Erscheinungen des medialen Wandels insbesondere durch die Verfügbarkeit Neuer Medien im Internet. Neben der Frage nach der Bedeutung dieser Entwicklungen im Hinblick auf mediale Konstruktionen von Wirklichkeit nimmt das Seminar auch die Diagnosen des sog. "Postfaktischen Zeitalters" in den Blick, in denen sich das Ringen um mediale Aufmerksamkeit sowie Glaubwürdigkeit niederschlägt.

Voraussetzung für die erfolgreiche Teilnahme am Seminar sind die Bereitschaft zur Textlektüre, zur aktiven Beteiligung an Seminardiskussionen sowie zur Bearbeitung von Schreibaufgaben zu Texten und Themen des Seminars. Außerdem empfehlen sich Vorkenntnisse im Bereich der Mediensoziologie bzw. die Bereitschaft, sich diese anzueignen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M11a Mediensoziologie a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M11b Mediensoziologie b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-MeWi-HM2 Medien und Gesellschaft Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2023_300752@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_316186769@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 1, 2023 
Last update times:
Wednesday, March 1, 2023 
Last update rooms:
Wednesday, March 1, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=316186769
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
316186769