260021 Gesunder Menschenverstand und seine Tücken - Intuition und ihre Rolle beim Erkenntnisgewinn (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Es gibt keine runden Quadrate. Es ist moralisch nicht zulässig, eine Person umzubringen, um fünf Leute mit Organen zu versorgen. Ein Gegenstand kann nicht gleichzeitig komplett rot und komplett grün sein. Wenn man nicht ausschließen kann, dass man sich irrt, dann hat man kein Wissen.
Ob Sie diesen Aussagen zustimmen, entscheiden Sie blitzschnell. Und danach ist nicht so richtig klar, worauf Sie ihr Urteil eigentlich fußen. Diese Art von schneller Urteilsfällung, deren Zustandekommen introspektiv nicht so richtig zugänglich ist, wird in der Philosophie als Intuition aufgefasst. Aber was tragen die Dinger argumentativ eigentlich aus? Nichts? Sehr viel? Kommt drauf an?

Dieses Seminar befasst sich mit der Natur und der erkenntnistheoretischen Rolle von Intuition, indem wir uns die folgenden Fragen stellen: (1) Was sind Intuitionen? (2) Welche Rolle spielen sie in philosophischen (und anderen) Argumenten? (3) Sollten sie diese Rolle spielen? (4) Was sind die Implikationen der empirischen Untersuchung von Intuitionen für ihre eigene Rolle?

Die Inhalte dieses Seminars sind nicht historisch orientiert, sondern beschäftigen sich mit der zeitgenössischen, empirisch informierten Forschung. Das Vorgehen wird wesentlich darin bestehen, neuere Texte zum Thema zu lesen und gemeinsam über Intuition zu philosophieren. Der Schwerpunkt liegt ausdrücklich auf Debatte und Diskussion.

Requirements for participation, required level

Das Seminar ist prinzipiell für alle Studierende offen. Das Thema ist allerdings philosophisch eher voraussetzungsreich, daher empfehle ich die Teilnahme nur für höhere Semester.

Bibliography

Die meisten unserer Texte kommen aus dem Sammelband

DePaul, Michael R., und William M. Ramsey, Hrsg. 1998. Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry. Studies in epistemology and cognitive theory. Lanham, Md: Rowman & Littlefield.

Darüber hinaus lesen wir einige interessante Aufsätze zum Thema.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-GL_PDG Grundlagen Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-GL_WP Grundlagen Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP1_WP Hauptmodul TP1: Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP5_ET Hauptmodul TP5: Erkenntnistheorie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP6_PG Hauptmodul TP6: Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) Fachwissenschaftliche Erweiterung Study requirement
Student information
26-VT_PDG Vertiefung Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-VT_WP Vertiefung Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 67
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Address:
SS2021_260021@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_257494170@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
42 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, April 15, 2021 
Last update times:
Monday, January 11, 2021 
Last update rooms:
Monday, January 11, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=257494170
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
257494170