250289 Race und Pädagogik - Rassismustheoretische Auseinandersetzungen mit der Verbindung von Nation, Race und pädagogischen Handlungsfeldern am Beispiel der Schule (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Das Seminar findet digital, live zur genannten Zeit & z.T. digital, im Selbststudium (online synchron/asynchron) statt.

„The modern nation-state comes increasingly to be constitutively ordered in and through racial configuration“ (Goldberg 2009: 70)

Unter der Perspektive, dass der ,moderne Nationalstaat‘ seit seiner Geburtsstunde bis in die Gegenwart eng mit der Konzeption von race verwoben ist (Goldberg 2002), erscheint eine kritische Betrachtung der Bildungsinstitutionen, für die der Nationalstaat eine grundlegende Referenz darstellt, als bedeutsamer Aspekt pädagogischer Professionalisierungsprozesse.
In dem Seminar setzten wir uns aus einer rassismustheoretischen Perspektive mit der Verwobenheit von Nationalstaat und pädagogischen Handlungsfeldern auseinander. Am Beispiel der Schule betrachten wir, inwiefern und mit welchen Effekten institutionell-strukturellen Rahmungen und Routinen der Schule an rassistische Unterscheidungspraktiken anschließen bzw. diese re-produzieren und stärken.
Hinweis: Da wir in dem Seminar unter anderem mit den Werken von David Theo Goldberg (1993, 2002, 2009) arbeiten, werden wir uns mit einigen englischen Texten beschäftigen.

.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2020/2021

Bibliography

Goldberg, D. T. (1993): Racist Culture. Philosophy and the Politics of Meaning. Massachusetts: Blackwell.
Goldberg, D. T. (2002): The Racial State. Massachusetts: Blackwell.
Goldberg, D. T. (2009): The Threat of Race. Reflections on Racial Neoliberalism. Massachusetts/Oxford/Victoria: Blackwell.
Herrmann, U. (1993): Erziehungsstaat - Staatserziehung - Nationalbildung. Staatliche und gesellschaftliche Funktionen und Leistungen von Erziehung und Unterricht im Übergang vom Untertanenverbands-Staat zur modernen Staatsbürger-Gesellschaft. Zeitschrift für Pädagogik 39 4, S. 567-582.
Hobsbawm, E. J. (2005/1990): Nationen und Nationalismus. Mythos und Realität seit 1780. Frankfurt/New York: Campus.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C3 Adressat_innen und Institutionen der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-3_ver1 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2020_250289@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_229286934@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, June 26, 2020 
Last update times:
Thursday, October 22, 2020 
Last update rooms:
Thursday, October 22, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=229286934
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
229286934