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260032 Model-Building in the Sciences - Shifted to Cyberspace (GradS) (SoSe 2020)

Kurzkommentar

Öffnung für max. 10 BA

Inhalt, Kommentar

Models have gained prominence as a chief tool of scientific work. They are more specific than theories and laws of nature but more general than observations. Models are often thought to consist of generalizations, initial and boudary conditions, and a story of sorts or a narrative. In this sense models are mediators between theories and phenomena.
Various approaches to models and model-building differ regarding the relative importance granted to the general and the specific elements, respectively. Accordingly, models may serve to unify a realm of phenomena by bringing out essential common ground, or they may give a tailor-made account of a narrow domain. The latter accomplishment is important for meeting the practical challenges science is faced with today. The use of idealizations may be due to pragmatic concerns, but also strengthen the first-mentioned, unifying effect of models and thus serve descriptive purposes as well. Accordingly, idealizations may promote the transfer of models to other domains. Such interdisciplinary models migrate through various fields and in this way interlace these fields.
We will read recent texts on model-building, most of which are related to the physical sciences.

Literaturangaben

Weisberg, Michael (2013)
Simulation and Similarity. Using Models to Understand the World, Oxford: Oxford University Press.
Gelfert, Axel (2016)
How to Do Science with Models. A Philosophical Primer, Springer.

Lehrende

Termine (Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Ort Zeitraum  
wöchentlich Mo 16-18 X-E0-213 20.04.2020-17.07.2020 Online

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
26-HEPS-HM3 Hauptmodul 3: Methoden in der Wissenschaft Methoden in der Wissenschaft I Studienleistung
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Methoden in der Wissenschaft II benotete Prüfungsleistung
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26-HM_TP1_WP Hauptmodul TP1: Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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veranstaltungsübergreifend benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-INT-BO Philosophie International - Bologna Lehrveranstaltung 1 Studienleistung
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Lehrveranstaltung 2 Studienleistung
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veranstaltungsübergreifend benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_GR Grundlagenmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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veranstaltungsübergreifend benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_VE Vertiefungsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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veranstaltungsübergreifend benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_VO Vortragsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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26-VT_WP Vertiefung Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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veranstaltungsübergreifend benotete Prüfungsleistung Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Konkretisierung der Anforderungen
Keine Konkretisierungen vorhanden
Lernraum
Teilnehmer*innen
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