250172 „That's how it is at Hogwarts“ Zur pädagogischen Ideologie der Harry Potter-Heptalogie (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

J.K. Rowlings populäre Harry Potter-Heptalogie mit ihren exorbitanten Verkaufszahlen von
weltweit über 500 Millionen Exemplaren und dem riesigen darum gesponnenen Medienverbund
thematisiert in populärer Form auch pädagogische Konflikte. Die Rezeption deutet an, dass sich in
ihrem Erfolg Vorstellungen von guter Pädagogik ausdrücken und diese zugleich geformt bzw.
bebildert werden: Immer wieder äußern LeserInnen und Leser, dass sie auch gerne in Hogwarts
zur Schule gegangen wären. Es gibt sogar Lehramtsstudierende, die ihre Berufswahl damit
begründen, dass bestimmte Figuren der Romane ihnen als Vorbild dienten. Das heißt freilich
nicht, dass jegliche Pädagogik, die in der magischen Welt beschrieben wird, gleichermaßen
beliebt ist, denn die Reihe stellt durchaus unterschiedliche pädagogische Herangehensweisen dar
und beurteilt einige durch die Augen der Hauptfiguren und der Erzählperspektive als schlecht,
andere als gut.: Die Bildungspolitikerin, Lehrerin, Schulinquisitorin und vorübergehende
Schulleiterin Dolores Umbridge etwa rangiert sehr hoch auf Listen der „least favorite characters“.
Im Seminar werden wir diese fiktiven Darstellungen der Pädadogik aus einer ideologiekritischen
Perspektive hinterfragen und diskutieren, inwiefern und auf welche Weise die Reihe repressive,
undemokratische, diskriminierende, exkludierende und Herrschaftsverhältnisse affirmierende
pädagogische Ansätze nicht nur hinterfragt, sondern auch idealisiert.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Kenntnis der sieben Harry Potter-Romane und Englischkenntnisse.

Bibliography

Adorno, Theodor W.: Beitrag zu Ideologienlehre. In: Gesammelte Schriften Band 8. Frankfurt am
Main 1997.
Babenhauserheide, Melanie: Harry Potter und die Widersprüche der Kulturindustrie. Eine
ideologiekritische Analyse. Bielefeld 2018.
Bernfeld, Siegfried: Zur allgemeinsten Wirkung der Strafe. In: Zeitschrift für psychoanalytische Pädagogik, 5(8-9) 1931.
Downes, Daragh: Harry Potter and the Deathly Hollowness: A Narratological and Ideological
Critique of J.K. Rowling's Magical System. In: International Research in Children's Literature
03/2010.
Mendlesohn, Farah: Crowning the King. Harry Potter and the Construction of Authority. In:
Whited, Lana A. (Hg..): The Ivory Tower and Harry Potter. Perspectives on a Literary
Phenomenon. Columbia 2002.
Saxena, Vandana: The Subversive Harry Potter. Adolescent Rebellion and Containment in the J.K.
Rowling Novels. Jefferson 2012.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-MGS-3_ver1 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 87
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2019_250172@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_176110907@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
49 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 22, 2019 
Last update times:
Wednesday, July 10, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, July 10, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=176110907
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
176110907