250170 Konflikte autoritärer und antiautoritärer Erziehung im deutschsprachigen Raum: Theorien, Geschichte und politischer Kontext (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Im Seminar befassen wir uns kritisch mit verschiedenen Strömungen der Erziehungswissenschaft
und Pädagogik insbesondere ab dem 20. Jahrhundert im Hinblick auf (pädagogische) Autorität,
um ein Bewusstsein der Historizität und gesellschaftlichen Verortung ihrer Positionen entwickeln
zu können. Dabei wird es im Seminar weniger darum gehen, simplifizierend normative
Handlungsanweisungen „richtiger“ Pädagogik für die Praxis zu gewinnen. Stattdessen werden wir
unter Berücksichtigung der Differenz zwischen Theorie und Praxis historisch spezifische
Konfliktlinien verschiedener pädagogischer Strömungen als Symptom gesellschaftlicher
Widersprüche und Ausdruck der Spannungsverhältnisse der Pädagogik diskutieren. Angestrebt
wird ein prekärer Balanceakt: Normativität kritisch zu reflektieren ohne in pädagogische
Beliebigkeit zu verfallen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Bibliography

Adorno, Theodor W.: Studien zum autoritären Charakter. Frankfurt am Main 2003.
Bernfeld, Siegfried: Antiautoritäre Erziehung und Psychoanalyse. Frankfurt 1970.
Bueb, Bernhard: Lob der Disziplin. Eine Streitschrift. Berlin 2010.
DeMause, Lloyd (Hg.): Hört Ihr Die Kinder Weinen? Frankfurt am Main 2000.
Foucault, Michel: Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses. Frankfurt am Main 1993.
Horkheimer, Max (u.a.): Studien über Autorität und Familie. Lüneburg 1987.
Huisken, Freerk: Erziehung im Kapitalismus. Hamburg 2001.
Miller, Alice: Am Anfang war Erziehung. Frankfurt am Main 1985.
Neill, A.S.: Theorie und Praxis der Antiautoritären Erziehung. Reinbek bei Hamburg 1969.
Omer, Haim/Streit, Philip: Neue Autorität. Das Geheimnis starker Eltern. Göttingen 2016.
Schäfer, Alfred/ Thompson, Christiane (Hg.): Autorität. Paderborn 2009.
Schneider, Christian/ Stillke, Cordelia/Leineweber, Bernd: Das Erbe Der Napola. Hamburg 1996.
Schneider, Peter: Die Bildungsblase und der Verfall der universitären Autorität: Eine Intervention. Zürich 2010.
Schroedter, Thomas: Antiautoritäre Pädagogik. Stuttgart 2012.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E2: Soziale, kulturelle, politische und rechtliche Kontexte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 70
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2019_250170@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_176109766@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
36 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 22, 2019 
Last update times:
Wednesday, July 10, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, July 10, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=176109766
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
176109766