250165 Rechtsextremismus und Menschenfeindlichkeit - Chancen und Grenzen zivilgesellschaftlicher Bildung (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

"Die Forderung, daß Auschwitz nicht noch einmal sei, ist die allererste an Erziehung" formulierte Theodor W. Adorno (1966, 88) prägnant und in der Erziehungswissenschaft vielfach rezipiert. Und auch vor dem Hintergrund aktueller gesellschaftlicher Entwicklungen um antidemokratische Gruppierungen sehen sich Akteure der politischen beziehungsweise zivilgesellschaftlichen Bildung mit Fragen nach der Prävention von Rechtsextremismus und Gruppenbezogener Menschenfeindlichkeit konfrontiert. Ganz grundsätzlich stellt sich dabei die Frage, welche Rolle Bildung in der Prävention antidemokratischer Orientierungen überhaupt einnehmen kann. Wo stößt Pädagogik an Ihre Grenzen und (wie) kann sie ihrem Bildungsideal einer Erziehung nach Auschwitz gerecht werden? Um diese Fragen zu bearbeiten möchte das Seminar zunächst eine theoretische Einführung in die entsprechenden Phänomene bieten. Was ist Rechtsextremismus und Gruppenbezogene Menschenfeindlichkeit? Daneben werden einzelne Entstehungsbedingungen der Phänomene diskutiert. Anschließend sollen Chancen und Grenzen der zivilgesellschaftlichen Bildung theoriegeleitet und empirisch begründbar reflektiert werden.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2019/20

Voraussetzungen sind die vorbereitende Lektüre der größtenteils deutsch- teils englischsprachigen Literatur sowie die Bereitschaft zur aktiven Mitarbeit.

Bibliography

Adorno, Theodor W. (1966). Erziehung nach Auschwitz. In: Adorno, Theodor W. (1982). Erziehung zur Mündigkeit (8. Aufl.). Frankfurt a. M. Suhrkamp, 88-104.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C1 Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C1-MGS-wp Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2019_250165@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175995565@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, May 20, 2019 
Last update times:
Friday, August 30, 2019 
Last update rooms:
Friday, August 30, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175995565
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175995565