220099 Verflochtene Revolutionen: Amerika, Frankreich, und Haiti 1775-1804 (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Welche Faktoren führten zum Amerikanischen Unabhängigkeitskrieg 1775? Wie beeinflusste dieser die Französische Revolution in Europa um 1789? Und wie wirkten sich beide Ereignisse auf die französischen, auf Sklavenarbeit beruhenden Kolonien in der Karibik aus? - Allen voran Saint Domingue, die wichtigste der französischen "Zucker-Inseln", die im Laufe ihres Unabhängigkeitskampfs (1791-1804) zu Haiti wurde, der ersten, durch selbst-befreite Afro-Kariben geführten Republik der Welt. Um diese Fragen dreht sich unser Seminar, das den Fokus auf die Verflochtenheit der politischen Umwälzungen im "Age of Revolutions" in Nordamerika, der Karibik und Europa legt.

Anhand von Forschungsliteratur und ausgesuchten Primärquellen erarbeiten Sie sich sozial-, ideen- und politikgeschichtliche Perspektiven auf die revolutionären Ereignisse in den Amerikas und Europa am Ende des 18. Jahrhunderts.

Requirements for participation, required level

Gute Englischkenntnisse, Fähigkeit englische Texte zu lesen und zu diskutieren, da ein Großteil der Kursliteratur in Englisch vorliegen wird.

Bibliography

Andress, David: Atlantic Entanglements: Comparing the French and American Revolutions, in: Forrest, Alan I./ Middel, Matthias: The Routledge Companion of the French Revolution in World History, London, Routledge, 2016.

Gaspar, David Barry, and David Patrick Geggus, eds. A Turbulent Time. The French Revolution and the Greater Caribbean. Bloomington: Indiana University Press, 1997.

Geggus, David Patrick. "Saint-Domingue on the Eve of the Haitian Revolution." In The World of the Haitian Revolution, edited by David Patrick Geggus and Norman Fiering. 3-20. Bloomington: Indiana University Press, 2009.

Israel, Jonathan: The Expanding Blaze - How the American Revolution Ignited the World, 1775-1848, Princeton, Princeton University Press, 2017.

Middell, Matthias: The French Revolution in the Global World of the Eighteenth Century, In: Forrest, Alan I/ Middell, Matthias (ed.): The Routledge Companion of the French Revolution in World History, New York, Routledge, 2016.

Scott, Julius Sherrard, and Marcus Rediker. The common wind : Afro-American currents in the age of the Haitian revolution. London ; New York: Verso, 2018.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 14-16 X-E0-215 07.10.2019-31.01.2020
not on: 12/26/19 / 1/2/20

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-3.1 Hauptmodul Vormoderne
3.1.6
Seminar Vormoderne Study requirement
Graded examination
Student information
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.1.6
Seminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-B4-HM Profilmodul Geschichtswissenschaft (für Studierende mit Kernfach / Nebenfach Geschichte) Seminar Graded examination
Student information
22-IndiErg1 Praxis des Globalen Lernens Seminar Lehrforschung zu globalem Lernen Ungraded examination
Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Prüfungsleistung: Hausarbeit von 20-25 Seiten zu einem der Sitzungsthemen (oder zu einem selbstgewählten Fokus im Themenfeld des Kurses)

Studienleistung: 15 min. Präsentation in Verbindung mit und als mögliche Vorbereitung der Hausarbeit

No eLearning offering available
Address:
WS2019_220099@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175823915@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 17, 2019 
Last update times:
Thursday, August 29, 2019 
Last update rooms:
Thursday, August 29, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175823915
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175823915