260054 Mary, Mary, Quite Contrary – klassische und moderne Texte zur Qualia-Debatte (S) (WiSe 2018/2019)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Jeder weiß, wie eine süße Erdbeere schmeckt, wie eine rote Tomate aussieht, wie sich das Kratzen an einer Tafel anhört, oder wie es ist, wenn einem der Rücken gestreichelt wird. Was haben all diese Empfindungen gemeinsam? Es fühlt sich auf spezifische Weise an diese Empfindungen zu haben. Empfindungen unterscheiden sich hauptsächlich von anderen mentalen Zuständen dadurch, dass sie ein Erlebnisaspekt haben (auch phänomenaler Charakter genannt). Es macht einen großen Unterschied, den Geschmack einer süßen Erdbeere nur durch Beschreibungen zu kennen, oder den Geschmack selbst zu erleben. Das Erleben einer Erfahrung scheint etwas zu sein, das wir nicht erschöpfend durch Beschreibungen weitergeben können. Das heißt: Um Empfindungen zu haben, müssen wir die Welt selbst erleben.

Was genau ist damit gemeint, dass Empfindungen einen phänomenalen Charakter besitzen? Dies ist eine zentrale Frage der Philosophie des Geistes und den Kognitionswissenschaften. In diesem Seminar werden wir klassische und moderne Texte diskutieren, die dieser Frage nachgehen. Wir beginnen mit den berühmten Aufsätzen von Thomas Nagel und Frank Jackson und gehen der Frage nach, ob phänomenale Eigenschaften (auch Qualia genannt) etwas jenseits des Physischen sind. Entlang der klassischen Debatte mit Aufsätzen von David Lewis, Terence Horgan, Daniel Dennett und Joseph Levine werden wir uns bis zu modernen Texten von Michael Tye und Cristof Koch durcharbeiten und die Frage diskutieren, wie sich der Erlebnisaspekt von Erfahrungen physisch erklären lässt.

Bibliography

Beckermann, Ansgar. 2008. Analytische Einführung in Die Philosophie Des Geistes. Berlin, Boston: De Gruyter.
Tye, Michael. 2016. “Qualia.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward N Zalta, 2016 ed. Metaphysics Research Lab, Stanford University.
Tye, Michael. 2017. “Philosophical Problems of Consciousness.” In The Blackwell Companion to Consciousness, 1:17–31. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd. doi:10.1002/9781119132363.ch2.

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-GL_PDG Grundlagen Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP6_PG Hauptmodul TP6: Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP8_GTP Hauptmodul TP8: Geschichte der Theoretischen Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-VT_PDG Vertiefung Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2018_260054@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_140346861@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, October 1, 2018 
Last update times:
Monday, October 1, 2018 
Last update rooms:
Monday, October 1, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=140346861
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
140346861