260020 Vernunft, Emotion, Intuition - worauf fußt die Moral? (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Worauf fußen unsere moralischen Urteile? Auseinandersetzungen mit dieser Frage durchziehen die gesamte Philosophiegeschichte. So behaupten etwa Platon und Kant, dass Menschen moralische Prinzipien mit Hilfe ihrer Vernunft erkennen. Denker wie Hume und Smith argumentieren hingegen, dass nicht die Vernunft, sondern Gefühle und Emotionen die Basis moralischer Urteile darstellen. Schließlich vertreten Autoren wie G. E. Moore die Position, dass moralische Urteile auf bestimmten Intuitionen fußen, die Menschen moralische Erkenntnisse ermöglichen.
Auch in der zeitgenössischen Philosophie finden sich rege Diskussionen bezüglich des Ursprungs moralischer Urteile. Jedoch unterscheidet sich der zeitgenössische Diskurs von den Debatten der Philosophiegeschichte in einer wesentlichen Hinsicht: Die zentrale Rolle der empirischen Wissenschaften. Forschung aus Bereichen wie der Psychologie, der Anthropologie und den Neurowissenschaften untersuchen zunehmend die kognitiven Prozesse, auf denen moralische Urteile tatsächlich basieren – und ermöglicht somit eine neue und vielversprechende Art und Weise, sich mit den klassischen Positionen auseinander zu setzen.
Das Seminar wird zweigeteilt sein: In der ersten Hälfte werden wir uns mit einigen zentralen, klassischen Antworten auf die Frage beschäftigen, worauf unsere moralischen Urteile fußen. In der zweiten Hälfte des Seminars werden wir uns dann zeitgenössischer, empirisch informierter Literatur zuwenden.

Bibliography

Die benötigte Literatur wird online im ekvv-Lernraum zur Verfügung gestellt. Für Interessierte zur Einführung empfohlen:

Kant, Immanuel. Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Online abrufbar unter: https://korpora.zim.uni-duisburg-essen.de/kant/aa04/385.html
Hume, David. An Enquiry Concerning the Principles of Morals, Tom L. Beauchamp (ed.), Oxford: OUP, 1998.
Moore, G.E. Principia Ethica. Cambridge: CUP, 1903.
Doris, John M. The Moral Psychology Handbook. Oxford: OUP, 2012. Kapitel 2, 4, 6, 7.
Kauppinen, Antti. “Moral Sentimentalism“. Herausgegeben von Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Stratton-Lake, Philip. „Intuitionism in Ethics“. Herausgegeben von Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 12-14 H9 08.10.2018-01.02.2019
not on: 12/28/18 / 1/4/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
26-GL_ETH Grundlagen Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP1_NE Hauptmodul PP1: Normative Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP2_ME Hauptmodul PP2: Metaethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP8_GPP Hauptmodul PP8: Geschichte der Praktischen Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP6_PG Hauptmodul TP6: Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-PFS Philosophie für die Schule Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-VT_ETH Vertiefung Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Address:
WS2018_260020@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_134164137@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, October 12, 2018 
Last update times:
Thursday, August 30, 2018 
Last update rooms:
Thursday, August 30, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=134164137
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
134164137