250171 Didaktische Modelle in der Erwachsenen- und Weiterbildung (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Dieses Seminar hat die Erarbeitung theoretischer Grundlagen der Didaktik in der Erwachsenenbildung zum Ziel. Zur Annäherung erfolgt ein Überblick über unterschiedliche didaktische Zugänge. Im Anschluss sollen von Teilnehmer*innen Seminareinheiten geplant werden in denen unterschiedliche didaktische Modelle sowohl im Hinblick auf deren theoretische Grundlagen als auch praktische Anwendung vorgestellt und bezogen auf das Handlungsfeld der Erwachsenenbildung reflektiert werden.
In diesem Sinne wird erwartet, dass sich die Teilnehmerinnen und Teilnehmer regelmäßig und aktiv am Seminar beteiligen und bereit sind die Gestaltung einer Seminareinheit zu übernehmen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 14-16 U2-228 11.04.-19.07.2024
not on: 5/9/24 / 5/23/24 / 5/30/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DM1 Didaktikmodul I Didaktik Study requirement
Student information
20-DM2 Didaktikmodul II Didaktik Study requirement
Student information
22-2.3_a Modul Fachdidaktik und Inklusion Didaktik Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language Didaktik Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Didaktik Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_G Profilmodul 1_G: English Language Teaching (ELT) in Primary Schools Didaktik Study requirement
Student information
23-ANG-Profil1_HRSGe_GymGe Profilmodul 1: English Language Teaching (ELT) in Secondary Schools Didaktik Study requirement
Student information
23-GER-FD Fachdidaktik HRSGe und GymGe Didaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1 Sprach- und Literaturdidaktik Didaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach Didaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1S_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
23-GER-Gru-FD1_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
23-ROM-B5 Profilmodul Fachdidaktik 1: Einführung in die Didaktik des Französischen / Spanischen Didaktik Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a Fachdidaktik 1 Didaktik Study requirement
Student information
24-DGG1 Didaktik Didaktik Study requirement
Student information
24-DGS3 Profilierung Mathematikdidaktik Didaktik Study requirement
Student information
24-DHR2 Didaktik 2 Didaktik Study requirement
Student information
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E2: Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
25-FS-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Ungraded examination
Student information
26-FD_GG Fachdidaktik GymGe Didaktik Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Fachdidaktik GymGe E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe Fachdidaktik HRSGe Didaktik Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik HRSGe E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
28-FD Fachdidaktik Didaktik Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Fachdidaktik E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
30-M28 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Didaktik Study requirement
Student information
30-M28_ver2 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Didaktik Study requirement
Student information
36-FD_G Fachdidaktik Grundschule Didaktik Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule Didaktik Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
38-M3-K Didaktische Grundlagen Didaktik Study requirement
Student information
38-M3-Ku_G-SPF_HRSGe Grundlagen Didaktik Didaktik Study requirement
Student information
38-M3-M Didaktische Grundlagen Didaktik Study requirement
Student information
38-M3-Mu_G-SPF_HRSGe Theoretische Grundlagen 2 Didaktik Study requirement
Student information
61-G-VRPS-1_a Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktik Study requirement
Student information
61-HRSGe_GymGe-V-2_a Fachdidaktische und fachwissenschaftliche Vertiefung II Didaktik Study requirement
Student information
69-SU-BASIS Einführung in den Sachunterricht Didaktik Study requirement
Student information
69-SU11 Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert Didaktik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 36
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2024_250171@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450604050@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
36 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 20, 2024 
Last update times:
Wednesday, February 14, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, February 14, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450604050
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450604050