220048 Realismus und Revolution – Realismus als Revolution? Französische Kunst in der Mitte des 19. Jahrhunderts (S) (SoSe 2016)

Contents, comment

Mit seinem Manifest "Du réalisme" prägte der Maler Gustave Courbet 1855 das Schlagwort, mit dem bis heute ein erheblicher Teil der französischen Kunst um 1850 charakterisiert wird. Die bemerkenswerte Konjunktur des "Realismus", die mit erbitterten Auseinandersetzungen in der Kunstkritik und Kunstpolitik einherging, fällt in eine Zeit, die auch von dramatischen politischen Umwälzungen und einem hohen Maß an Unsicherheit gekennzeichnet ist: 1848 führte die Revolution dazu, dass die sog. Julimonarchie durch eine Republik abgelöst wurde, die allerdings bereits 1852 darin mündete, dass sich Napoléon III. zum Kaiser ausrufen ließ. Das Seminar soll danach fragen, in welchem Verhältnis die Kunst des Realismus zu den politischen Entwicklungen stand. Neben Gustave Courbet, Jean-François Millet und Honoré Daumier soll auch die Landschaftsmalerei der sog. Schule von Barbizon untersucht werden.

Das Seminar soll auch dazu dienen, eine kleine Ausstellung von Karikaturen Honoré Daumiers zu konzipieren und zu realisieren.

Es ist geplant, das Seminar mit einer Tagesexkursion zur Ausstellung "Manet - Sehen" in der Hamburger Kunsthalle zu beschließen.

Bibliography

  • Andreas Burmester u.a. (Hg.), Barbizon. Malerei der Natur - Natur der Malerei, München 1999.
  • Laurence des Cars u.a. (Hg), Gustave Courbet (Ausst.-Kat. New York, Metropolitan Museum of Art), Ostfildern 2008.
  • T. J. Clark, Der absolute Bourgeois. Künstler und Politik in Frankreich 1848 bis 1851, Reinbek 1981 (engl. Orig.: The Absolute Bourgeois. Artists and Politics in France 1848-1851, London 1973).
  • T. J. Clark, Image of the people. Gustave Courbet and the 1848 Reolution, London 1973.
  • Stephen F. Eisenman u.a. (Hg.), Nineteenth century art. A critical history, 4 Aufl., London 2011.
  • Michael Fried, Courbet's Realism, London 1990.
  • Klaus Herding (Hg.), Realismus als Widerspruch. Die Wirklichkeit in Courbets Malerei, Frankfurt am Main 1978.
  • Klaus Herding, Realismus, in: Werner Busch (Hg.), Kunst. Die Geschichte ihrer Funktionen, Weinheim 1987, S 674-713.
  • Max Hollein und Klaus Herding (Hg.), Courbet. Ein Traum von der Moderne, Ostfildern 2010.
  • Claude Keisch (Red.), "Daumier ist ungeheuer!". Gemälde, Zeichnungen, Graphik, Bronzen von Honoré Daumier (Ausst.-Kat. Berlin, Max Liebermann Haus), Berlin 2013.
  • Matthias Krüger, Das Relief der Farbe. Pastose Malerei in der französischen Kunstkritik 1850-1890, München 2007.
  • Lucien Lepoittevin (Hg.), Jean-François Millet. Au-delà de l'Angélus, Paris 2002.
  • James H. Rubin, Realism and social vision in Courbet and Proudhon, Princeton 1980.
  • James H. Rubin, Courbet, London 1997.
  • Petra Ten-Doesschate Chu, The Most Arrogant Man in France. Gustave Courbet and the Nineteenth-Century Media Culture, Princeton 2007.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-4.3 Mastermodul Geschichtswissenschaft: Moderne
4.3.5
Masterseminar Moderne Graded examination
Student information
22-M-4.3 Mastermodul Moderne
4.3.5
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.4.12 Profilmodul "Historische Bildwissenschaft"
4.3.5
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.3.5
Masterseminar Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2012) 4.3.5   9  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2016_220048@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_70914018@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 22, 2016 
Last update times:
Friday, May 6, 2016 
Last update rooms:
Friday, May 6, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=70914018
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
70914018