250246 Rechtsextremismus: Phänomen, Ursachen, Prävention (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Das Seminar widmet sich zunächst den unterschiedlichen Bestimmungen des Rechtsextremismus von Extremismustheorie bis zum „Extremismus der Mitte“ und der Abgrenzung zu anderen Phänomenen wie Rechtspopulismus oder Vorurteilen. Anschließend werden die Erscheinungsformen des Rechtsextremismus und deren Wandel in den Blick genommen.
Im zweiten Teil des Seminars werden mikro-, meso- und makrotheoretische Erklärungsansätze zum Rechtsextremismus und empirische Studien zu den Ursachen rechtsextremer Orientierungen vorgestellt. Auf dieser Basis werden die Möglichkeiten der Prävention in der politischen Bildungsarbeit und der (partei-) politischen Integration diskutiert.
Zum Ende der Vorlesungszeit wird es die Möglichkeit geben, an einem Argumentationstraining gegen Rechtsextremismus teilzunehmen, welches von Mitarbeiterinnen des Vereins "Gegen Vergessen - für Demokratie" durchgeführt wird. Dazu ist ein zusätzlicher Termin an einem Samstag im Januar/Februar (ca. 6 Stunden) vorgesehen. Die Teilnahme ist freiwillig.
http://www.gegen-vergessen.de/unsere-angebote/widersprechen-aber-wie-argumentationstraining-gegen-rechte-parolen.html

Requirements for participation, required level

Voraussetzung für die Teilnahme ist Interesse am Seminarthema und die Bereitschaft zur aktiven Mitarbeit.

Bibliography

Stöss, R. (2005) Rechtsextremismus im Wandel. Berlin, Friedrich-Ebert Stiftung http://library.fes.de/pdf-files/do/05227.pdf
Zick, A./Klein, A. (2014) Fragile Mitte – Feindselige Zustände. Rechtsextreme Einstellungen in Deutschland 2014. Hrsg. von Melzer, R. Berlin, Friedrich-Ebert Stiftung http://www.fes-gegen-rechtsextremismus.de/pdf_14/FragileMitte-FeindseligeZustaende.pdf

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
wöchentlich Di 12-14 Q0-119 18.10.2016-07.02.2017
not on: 11/1/16 / 12/27/16 / 1/3/17

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C3 Adressat_innen und Institutionen der Migrationspädagogik, Civic- and International Education Adressat_innen und Institutionen der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-3_ver1 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Einschreibung bis SoSe 2008) H.1.2; H.1.3    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 63
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2016_250246@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78507209@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 18, 2016 
Last update times:
Tuesday, August 23, 2016 
Last update rooms:
Tuesday, August 23, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Seminar (S) / 2
Department
Fakultät für Erziehungswissenschaft
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78507209
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78507209