250279 Kohlbergs Erbe? - Demokratiepädagogik im UFP (S) (SoSe 2024)

Short comment

M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Zwischen Moral, Demokratie und Partizipation: Demokratiebildung als pädagogische Querschnittsaufgabe?

Der amerikanische Psychologe und Erziehungswissenschaftler Lawrence Kohlberg ist vor allem für seine kognitive Entwicklungstheorie bekannt. In der Schule werden sein Moralstufenmodell und sein Konzept der Gerechten Schulgemeinschaft ("Just Community") gelehrt. Doch wird dies allein Kohlberg gerecht oder können wir heute noch mehr von ihm lernen? Diese Fragen und Kohlbergs Wirkungsbereiche für das 21. Jahrhundert stehen im Zentrum des Seminars. Kohlberg wird retrospektiv erschlossen und am Beispiel des UFP besprochen. Eine kritisch-reflektierte Schulbuchanalyse bildet den Kern der Studienleistung. Eine aktive Teilnahme wird vorausgesetzt.

Requirements for participation, required level

M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education, Unterrichtsfach Pädagogik im SoSe 2024

Bibliography

Eine Auswahl seminarrelevanter Literaturempfehlungen:

Becker, Günter (2011): "Kohlberg und seine Kritiker. Die Aktualität von Kohlbergs Moralpsychologie." Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Garz, Detlef (2008): "Sozialpsychologische Entwicklungstheorien. Von Mead, Piaget und Kohlberg bis zur Gegenwart." 4. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Garz, Detlef (2015): "Lawrence Kohlberg zur Einführung." 2., korrigierte Auflage. Hamburg: Junius Verlag.

Kohlberg, Lawrence (1995): "Die Psychologie der Moralentwicklung." Frankfurt/M.: Suhrkamp Verlag.

Kohlberg, Lawrence (2000): "Die Psychologie der Lebensspanne." Frankfurt/M.: Suhrkamp Verlag.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8-10 E01-108 08.04.-19.07.2024
not on: 5/9/24 / 5/23/24 / 5/30/24

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-UFP5 Fachdidaktik UFP E2: Theorien des Lernens und Lehrens Study requirement
Student information
25-UFP7 Abschlussmodul UFP E1: Vertiefung Lernen und Entwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2024_250279@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_451050416@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 24, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=451050416
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
451050416