220116 Konjunkturen der Kolonialgeschichte (GSH) (SoSe 2023)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Aktuell erfährt die Kolonialgeschichte viel Aufmerksamkeit in der öffentlichen Debatte. Politiker*innen und Kulturmanager*innen fordern und organisieren mehr Geld für Kolonialismusforschung. In diesem Seminar fragen wir danach, aus welchen historiographischen Strängen sich die aktuelle Geschichtsschreibung speist, welche Narrative sich durchgesetzt haben, welche wiederentdeckt werden und welche ins Abseits geraten sind.
Kolonialgeschichte wurde bereits während der Zeit der formalen europäischen Imperien geschrieben, einerseits zum Zweck der imperialen Selbstlegitimation, andererseits als Kritik der herrschenden Zustände, die antikoloniale Kritiker*innen abzuschütteln versuchten. Uns wird interessieren: Wer schrieb wann wie Kolonialgeschichte? Und wo? Welche Prämissen und Perspektiven, welche politischen Kontexte haben das Schreiben über die Kolonialgeschichte beeinflusst? Welche eurozentrischen Perspektiven halten sich hartnäckig? Wie sieht es aus mit der „Augenhöhe“ zwischen Historiker*innen aus dem globalen Süden und dem globalen Norden? Wir werden uns mit Ansätzen u.a. der Kolonialkritik, des Antikolonialismus, der postkolonialen Kritik, der Verflechtungsgeschichte befassen.
a

Bibliography

Ajayi, Jacob F./Crowder, Michael: West Africa 1919-1939: the colonial situation, in: History of West Africa, hrsg. v. Jacob F. Ajayi/Michael Crowder, London 1974, S. 514–541.
Brandstetter, Anna-Maria: Kolonialismus. Wider die vereinfachenden Dichotomien, in: Geschichte in Afrika. Einführung in Probleme und Debatten, hrsg. v. Jan-Georg Deutsch, Berlin 1997, S. 75–105.
Césaire, Aimé: Über den Kolonialismus. Kommentierte Neuaufl. der Becker-Version, Berlin 2017.
Cooper, Frederick / Stoler Ann Laura (Hrsg.): Tensions of Empire. Colonial Cultures in a Bourgeoise World, Berkeley / Los Angeles 1997.
Said, Edward : Orientalismus, Frankfurt 2009.
Trotha, Trutz von: Was war Kolonialismus?, in: Saeculum, 1.55 (2004), S. 49–95.

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theory and History Theoriemodul Grundseminar Historiographie Student information
22-B4 Profile Module History Profilmodul Geschichtswissenschaft Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2023_220116@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_392782723@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 14, 2023 
Last update times:
Tuesday, March 14, 2023 
Last update rooms:
Tuesday, March 14, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
basic seminar in historiography (GSH) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=392782723
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
392782723