230059 Quantitative Methoden (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Diese Veranstaltung bietet Studierenden der Linguistik eine Einführung in die Prinzipien und Vorgehensweisen empirisch arbeitender Sprachwissenschaft. Anhand von ausgewählten Fallbeispielen und Übungsaufgaben werden linguistische Datenerhebungs- und -analysetechniken in zwei Themenschwerpunkten behandelt.

Der Themenschwerpunkt „Grundlagen empirischer Linguistik“ befasst sich u.a. mit
• systematischer Beobachtung als empirischem Grundprinzip
• Objektivität, Reliabilität und Validität empirischer Daten
• gebräuchlichen Verfahren der Datenerhebung
• Operationalisierungsproblemen und dem Skalenniveau von Daten

Der Themenschwerpunkt „Grundlagen quantitativer Datenanalyse“ befasst sich u.a. mit
• Möglichkeiten der Darstellung numerischer Daten
• statistischen Kennwerten (Mittelwerte und Streuungswerte)
• Maßen für den Zusammenhang von Messwertreihen
• Logik und Grenzen statistischer Hypothesenprüfung (Signifikanztest)

Das Seminar findet in Präsenz statt.

Bibliography

Bortz, J., & Schuster, C. (2010). Statistik für Human- und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer. (online UB)
Meindl, C. (2011). Methodik für Linguisten: eine Einführung in Statistik und Versuchsplanung. Tübingen: Narr.
Pospeschill, M., & Siegel, R. (2018). Methoden für die klinische Forschung und diagnostische Praxis. Berlin: Springer. (nur ergänzend, online UB)
Sedlmeier, P., & Renkewitz, F. (2018). Forschungsmethoden und Statistik für Psychologen und Sozialwissenschaftler. München: Pearson. (online UB)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 T2-205 03.04.-14.07.2023
not on: 4/10/23 / 5/1/23 / 5/29/23
weekly Mo 12-14 C01-277 19.06.-14.07.2023

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLin4 Methoden Quantitative Methoden 1 Study requirement
Student information
23-LIN-BaLin4.3 Quantitative Methoden Quantitative Methoden Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2021) LIN4a   3 benotet  

Die Studierenden bearbeiten regelmäßig Übungsaufgaben in Vorbereitung auf die Modulprüfung. Die konkreten Anforderungen werden im LernraumPlus bekanntgegeben.

E-Learning Space
E-Learning Space
E-Prüfung
E-Prüfung
Address:
SS2023_230059@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_383515486@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 4
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, January 26, 2023 
Last update times:
Monday, June 12, 2023 
Last update rooms:
Monday, June 12, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=383515486
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
383515486