250319 Enkulturation in der Hochschule - Wege zur Universität über den Zweiten und Dritten Bildungsweg (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Schulabschluss – Abitur – Studium? Ist das der Königsweg für einen akademischen Abschluss? Oder doch erst die Berufsausbildung und dann das Studium auf dem Zweiten Bildungsweg anschließen? Eventuell aber auch nach längerer Berufstätigkeit den Schritt ins Studium über den Dritten Bildungsweg? Oder …

Vielfältige Möglichkeiten für einen akademischen Abschluss zweigen sich in politischen Beschlüssen und spiegeln sich in individuellen Bildungswegen wieder.

Was bedeutet es aber, ein Studium auf dem Zweiten oder Dritten Bildungsweg zu absolvieren?

Das Ziel des Seminars ist es, Bildung und Lernen unter dem Aspekt des Zweiten/Dritten Bildungswegs zu betrachten. Die Teilnehmenden des Seminars haben die Möglichkeit sich mit der Thematik „Studium ohne Abitur“ auseinanderzusetzen. Vor diesem Hintergrund werden individuelle Bildungsverläufe und Erfahrungen diskutiert.

Die thematische Schwerpunktsetzung und weiterführende Gestaltung des Seminars wird in der ersten Sitzung besprochen und orientiert sich an den Vorstellungen und Bedürfnissen der Teilnehmenden.

Eine mögliche Themenauswahl könnte sein:

· Was bedeutet Bildung und Lebenslanges Lernen

· Besonderheiten des Zweiten und Dritten Bildungswegs

· Studieren ohne Abitur als Chance/letzter Weg?

· Vorurteile gegenüber nicht traditionell Studierenden/ Vorurteile gegenüber Abiturienten?

· Heterogenität in der Hochschule/Im Seminar

· Individuelle Bildungsverläufe und Erfahrungen

· Gesellschaftstheorie im Kontext der Erwachsenenbildung

· …

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3 IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Student information
E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 9.1; BE 9.2   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.3; H.2.4; H.3.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 21
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2013_250319@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_37513994@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 25, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=37513994
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
37513994