239724 Theorien des Verstehens: Referenz, Kohärenz und Inferenz (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Psycholinguistische Theorien des Verstehens sprachlicher Äußerungen lassen sich in zwei Gruppen von Ansätzen untergliedern:

  • Bottom-up-Ansätze betonen den analytischen Charakter der Rezeption und stellen textbasierte Verarbeitungsabläufe in den Vordergrund. Verstehen wird beschrieben als schrittweise Extraktion der Bedeutung einer Äußerung.
  • Top-down-Ansätze betonen den synthetischen Charakter der Rezeption und stellen wissensbasierte Verarbeitungsabläufe in den Vordergrund. Verstehen wird beschrieben als Konstruktion eines umfassenden mentalen Modells der in einer Äußerung angesprochenen Sachverhalte.

In der Veranstaltung werden beide Ansätze im Hinblick auf ihre Erklärungsreichweite, ihre Probleme und ihren empirischen Hintergrund erörtert. Dabei stehen drei verstehensrelevante kognitive Prozesse im Vordergrund:

  • Referenz - das Herstellen von Bedeutungsbeziehungen zwischen Sprachausdrücken und Gegenständen bzw. Sachverhalten;
  • Kohärenz - das Herstellen von Beziehungen zwischen verschiedenen Elementen einer sprachlichen Äußerung;
  • Inferenz - das 'Hinausdenken' über das explizit Gesagte.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLinK1_ver1 Grundlagenmodul Kommunikationsanalyse Grundlagen der Kommunikationsanalyse Study requirement
Student information
Grundlagen der Kommunikationsanalyse Study requirement
Student information
Grundlagen der Kommunikationsanalyse Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIN-BaLinSK1_ver1 Grundlagen der Sprache und Kognition Grundlagen der Sprache und Kognition Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2013_239724@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36723962@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, February 20, 2013 
Last update rooms:
Wednesday, February 20, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36723962
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36723962