250319 Anerkennungspädagogik in der Erwachsenenbildung (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Erwachsenenbildung heute geschieht immer mehr unter einem konstruktivistischen Paradigma. Das meint sowohl die Theoriebildung als auch die methodisch-didaktische Umsetzung. Dabei wird tendenziell die ethische Komponente von Bildung/Lehre/Lernen ausgeklammert, stattdessen das utilitaristische Anliegen von Lernern fokussiert. In der Veranstaltung geht es um den Versuch, Erwachsenenbildung als Subjektbildung zu entwerfen und dafür anerkennungspädagogische Ansätze zu nutzen.

Bibliography

Hafenegger, Benno u.a. (Hrsg.): Pädagogik der Anerkennung. Grundlagen, Konzepte, Praxisfelder. Schwalbach/Ts. 2007.
Honneth, Axel: Kampf um Anerkennung. Zur moralischen Grammatik sozialer Konflikte. Frankfurt am Main 1994.
Honneth, Axel: Das Ich im Wir. Studien zur Anerkennungstheorie. Frankfurt am Main 2010. Müller-Commichau, Wolfgang: Verstehen und verstanden werden. Ethische Aspekte in konstruktivistischer Pädagogik. Mainz 2003.
Müller-Commichau, Wolfgang: Lebenskunst lernen. Annäherungen an eine Pädagogik des Zulassens. Baltmannsweiler 2007

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 9.1; BE 9.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 12.1   2 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) G.4.3; G.4.4   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2012_250319@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_33582217@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, January 25, 2013 
Last update rooms:
Friday, January 25, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=33582217
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
33582217