250422 Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik (C) [BiWi-Export] (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Es gehört zu den grundlegenden Tätigkeiten von Lehrer*innen, das individuelle Lernen und die unterschiedlichen Leistungen von Kindern zu bewerten, dafür sind grundlegende diagnostische Kenntnisse zentral.
In diesem Seminar werden verschiedene Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik thematisiert und auch verschiedene Zugänge erarbeitet: Leistungen müssen erstens „gesehen“ bzw. festgestellt, zweitens bewertet und drittens auch rückgemeldet werden, dabei gibt es jeweils unterschiedliche Formen und Methoden sowie Vor- und Nachteile (vgl. Brügelmann 2015).
Es geht in diesem Seminar um grundlegende Begriffe, um zentrale Kompetenzen, wie beispielweise Beobachtung, Dokumentationsformen oder wertschätzende Rückmeldungen. Unterschiedliche Verfahrensweisen sowie konkrete diagnostische Verfahren können dabei eingesetzt werden. Es werden Chancen, Möglichkeiten und Grenzen der Diagnostik diskutiert und deren Nutzen für eine (inklusive) Schule erörtert.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 ONLINE   12.04.-23.07.2021
not on: 5/24/21

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
21-M38_ver1 Chemical Education I GymGe Didaktik der Chemie I GymGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
21-M43_ver1 Chemical Education I HRSGe Didaktik der Chemie I für HRSGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_G_ver1 Profile Module 1 – Elementary School: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - Grundschule: Teaching English as a Foreign Language E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1_HRSGe_GymGe_ver1 Profile Module 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language Profilmodul 1 - HRSGe GymGe: Teaching English as a Foreign Language E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ROM-FD Subject Didactics 1 Fachdidaktik 1 E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
23-ROM-FD_a_ver1 Subject Didactics 1 Fachdidaktik 1 E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DGG1_ver1 Mathematics Education Didaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DGS3_ver1 Profile Module Mathematics Education Profilierung Mathematikdidaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
24-DHR2_ver1 Mathematics Education 2 Didaktik 2 E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Subject Didactics GymGe Fachdidaktik GymGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics HRSGe Fachdidaktik HRSGe E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Didactics of Physics Fachdidaktik E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Subject Didactics for Primary Schools Fachdidaktik Grundschule E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Subject Didactics for Secondary and Comprehensive Schools Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
38-M3-K_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
38-M3-M_ver1 Didactical Basics Didaktische Grundlagen E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information
69-SU11_ver1 Inclusive Natural and Social Science Education Reconstructed According to Teaching Methodology Inklusiver Sachunterricht fachdidaktisch rekonstruiert E4: Grundlagen der Lern- und Leistungsdiagnostik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2021_250422@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_263965663@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, March 29, 2021 
Last update times:
Thursday, February 11, 2021 
Last update rooms:
Thursday, February 11, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=263965663
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
263965663