300251 Einführung in die Längsschnittdatenanalyse mit Strukturgleichungsmodellen (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

Strukturgleichungsmodelle für Längsschnittdaten können verschiedene Ebenen der Datenanalyse unterscheiden, verschiedene Arten von gemessenen Variablen (dichotom, ordinal, kontinuierlich) analysieren.

Im Seminar werden insbesondere Ansätze behandelt, die Reliabilität und Validität der Messungen prüfen können und darüber hinaus Entwicklungen und Verläufe modellieren. Hierzu gehören autoregressive Regressionsmodelle, Wachstumsmodelle und auch Mischverteilungsmodelle.

Schwerpunktmäßig werden die Modelle in Reinecke (2012) und Reinecke (2014) behandelt.
Modellschätzungen können mit dem Programm lavaan in R und dem SEM-Modul in Stata vorgenommen werden.

Die Seminarteilnehmer können mit ausgewählten Längsschnittdatensätzen die Modelle bearbeiten.

Requirements for participation, required level

Die meisten Beispiele werden aus den Lehrbüchern von Reinecke (2012, 2014) verwendet.
Einige Beispiele sind auch aus dem Manual von lavaan.

Teilnehmer(innen) sollten Kenntnisse in der statistischen Datenanalyse haben und mit den Programmen SPSS oder STATA umgehen können (auf dem Niveau eines Master-Studiengangs). Kenntnisse im Umgang mit script-files (z. B. do-Files in STATA) sollten auch vorhanden sein.

Basiswissen zur Programmiersprache R hat Vorteile, weil das Programm lavaan als Modul unter R läuft. Bei den Beispielen wird mit RStudio gearbeitet.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Sociological Methods a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Sociological Methods b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Sociological Methods c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-SW-ESo Empirical Social Research Empirische Sozialforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
SS2022_300251@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_250849431@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, February 2, 2022 
Last update times:
Friday, February 25, 2022 
Last update rooms:
Friday, February 25, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=250849431
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
250849431