250097 Qualitative Medienanalyse: Das Verhältnis von Lehrer und Schüler im Film (S) (SoSe 2011)

Contents, comment

Wie wird das Verhältnis von LehrerInnen und SchülerInnen im Blockbusterkino dargestellt? z.B. zwischen:

Obi Wan Kenobi und Anakin Skywalker
Grady Tripp und James Lear
Yoda und Luke Skywalker
Albus Dumbledore und Harry Potter
Jack Sparrow und Will Turner
John Keating und Neil Perry
Po und Oogway
Sherlock Holmes und Dr. Watson
Harry Potter und Sirius Snape
Gandalf und Frodo
Mr. Han und Dre Parker
Lionel Logue und König George VI

Was wird uns dabei eigentlich über Lehren und Lernen und über das Verständnis von Pädagogik in diesen Filmen erzählt?
Und hat das etwas mit Pädagogik oder wie es auf Neudeutsch heißt 'Erziehungswissenschaft' zu tun? Handelt es sich um idealistische Träumereien oder kann die Erziehungswissenschaft selbst hier noch etwas lernen?

Requirements for participation, required level

Für die Teilnahme am Seminar gibt es kaum Voraussetzungen, es wird aber erwartet, dass die zu behandelnden Filme bekannt sind.

Bibliography

- Jank, W. u. Meyer, H., "Didaktische Modelle", Cornelsen Verlag Scriptor GmbH & Co. KG, Berlin, 2006, 8. Auflage
- Johnson, S., ‚Neue Intelligenz – Warum wir durch Computerspiele und TV klüger werden’, Verlag Kiepenheuer & Witsch, Köln, 2006
- Mikos, L., Wegener, C. (Hg.), ‚Qualitative Medienforschung – Ein Handbuch’, UVK Verlagsgesellschaft mbH, Konstanz, 2005

weitere Literaturangaben erfolge im Seminar

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12-14 T2-213 05.04.-12.07.2011

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
30-MeWi-HM4 Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.3.2.2; MA.5.2.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.3.2.2; MG.5.2.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.3.2.2; M.5.2.2   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 5; Hauptmodul 7 Wahlpflicht 3  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.4.4    

Die aktive Teilnahme und die unbenotete EL werden in diesem Seminar durch das Halten eines Referates und das Anfertigen einer dazu gehörigen schriftlichen Ausarbeitung erworben. Details hierzu werden in der ersten Sitzung besprochen.

No eLearning offering available
Address:
SS2011_250097@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_22652479@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 28, 2011 
Last update rooms:
Monday, February 28, 2011 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=22652479
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
22652479