220128 Diplomaten, Kaufleute, Missionare – Europäer in der Welt der Frühen Neuzeit (GST) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Unsere moderne und globalisierte Welt hat in den vergangenen Jahrzehnten zu einem immer größeren Interesse an globaler Geschichte sowie an sozialen und kulturellen Verflechtungen und Interaktionen geführt. Gleichzeitig stellen Kontaktzonen Historiker*innen in methodisch-theoretischer Hinsicht vor besondere Probleme. Oft besitzen wir nur die Quellen oder Text- und Bilddokumente von einer Seite der beteiligten Kommunikationspartner*innen. Wie können wir die Prozesse der Wahrnehmung und Darstellung untersuchen? Welche Rolle spielen Autoren, Kontexte der Begegnung, Wissensbestände oder das intendierte Publikum? Wie reflektieren und vermeiden wir eurozentrische Positionen der Interpretation?
Das Grundseminar führt in einem ersten Schritt in verschiedene Theorien zu diesem Kontext ein (Hybridity -Homi Bhaba; Contact Zone – Marie Luise Pratt; Connected history – Sanjay Subrahmanyam; Middle Ground – Philipp J. Deloria; Translating seen into scene – Susanna Burghartz, u.a.). In einem zweiten Schritt sollen Tragweite, Nützlichkeit und Grenzen der Konzepte für die konkrete Quellen- und Textarbeit getestet werden. Dabei wird es unter anderem um folgende Autoren und Themenbereiche gehen: John Smith & Pocahontas: Ein amerikanischer Gründungsmythos?; Francois Bernier und die ‚Erfindung‘ der Menschenrassen; Johann Albrecht von Mandelslo: Ein jugendlicher Abenteurer erlebt Indien; Johann Sigmund Wurffbain: Mit der niederländischen VOC zu den Gewürzinseln; Jean de Léry, Michel de Montaigne und die Frage des Kannibalismus, Joseph-François Lafitau: Ethnologie und Naturforschung in Französisch-Kanada.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft, sich intensiv mit komplexeren theoretischen Texten und Quellen auseinanderzusetzen

Bibliography

Burghartz, Susanna: 'Translating Seen into Scene?' Wahrnehmung und Repräsentation in der frühen Kolonialgeschichte Europas. In: Susanna Burghartz/ Maike Christadler/ Dorothea Nolde (Hg.), Berichten – Erzählen – Beherrschen: Wahrnehmen und Repräsentation in der frühen Kolonialgeschichte Europas, Frankfurt am Main 2003, S. 161-175.
Deloria, Philipp J.: What Is the Middle Ground, Anyway?, The William and Mary Quarterly Third Series, 63/1 (Jan. 2006), S. 15-22.
Subrahmanyam, Sanjay: Connected Histories. Notes towards a Reconfiguration of Early Modern Eurasia. In: Modern Asian Studies 31 (1997), S. 735-762.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 ONLINE   26.10.2020-12.02.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information
23-LIT-LitP4 Kulturwissenschaft (Kulturtheorie) Grundfragen der Kulturtheorie: Modelle, Geschichte, Probleme Study requirement
Student information
Kultur und Text: Exemplarische Analysen Study requirement
Student information
Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft: Theorie und Praxis Study requirement
Student information
Seminar mit Lektüreschwerpunkt Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-ROM-B3-F Profilmodul Literaturwissenschaft Französisch Autor/innen - Werke - Gattungen Study requirement
Student information
Literatur im kulturellen Kontext Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-ROM-B4 Profilmodul Kultur- und Medienwissenschaft Kulturelle Grundlagen sprachlicher und literarischer Kommunikation Study requirement
Student information
Medientechniken und -praktiken in Geschichte und Gegenwart Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 30
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2020_220128@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_224547718@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
22 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, November 11, 2020 
Last update times:
Monday, September 14, 2020 
Last update rooms:
Monday, September 14, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
basic seminar in theories in historiography (GST) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=224547718
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
224547718