260024 Philosophie als Begriffsverbesserung? (GradS) (SoSe 2019)

Short comment

Öffnung für max. 10 BA-Studierende

Contents, comment

Was machen Philosoph*innen? Landläufiger Meinung gemäß ist die Philosophie ein Erkenntnisunternehmen. So verstanden streben Philosoph*innen nach wohlbegründeten Theorien über Wissen, Kausalität, Bedeutung oder das moralische Richtige, ganz so, wie Physiker*innen auf wohlbegründete Theorien über Elementarteilchen oder Supernovae abzielen

In seinem neuen Buch macht Herman Cappelen eine ganz andere Seite der Philosophie aus: Philosoph*innen betreiben Begriffsverbesserung! Sie liefern eine kritische Bestandsaufnahme unseres begrifflichen Instrumentariums und suchen dann nach Wegen, unsere Begrifflichkeiten zu verbessern. Dabei geht es sowohl um eine größere Detailschärfe, als auch um die sozialen und politischen Konsequenzen unserer Begriffsbestimmungen. Diese Anstrengungen betreffen Begriff wie „Freiheit“ oder „Wahrheit“ ebenso wie „moralisch richtig“, „Frau“ oder „Mann.

Im Seminar wollen wir Cappelens Buch lesen seinen Ansatz des „conceptual engineering“ diskutieren.

Requirements for participation, required level

DIES IST EIN FACHWISSENSCHAFTLICHES MASTER-SEMINAR.
An diesem Seminar können insgesamt maximal 10 Bachelor- und Master of Education-Studierende teilnehmen. Für alle Studierenden, die regulär im fachw. Master Philosophie eingeschrieben sind, gilt keine Teilnehmerbegrenzung.
Diese Veranstaltung ist konzipiert für Masterstudierende im Fach Philosophie. Bachelor-Studierende der Philosophie oder andere Studierende können nur teilnehmen, wenn sie das Anmeldeverfahren durchlaufen und eine Zusage des Dozierenden bekommen haben. Zur Anmeldung senden Sie der Veranstalterin/dem Veranstalter eine E-Mail mit Angabe Ihres Namens, des Fachsemesters in dem Sie sein werden und mit einer Begründung, warum Sie an diesem Seminar teilnehmen wollen. Sie erhalten rechtzeitig Bescheid, ob Sie an der Veranstaltung teilnehmen dürfen.

Bibliography

Cappelen, Herman (2018). Fixing Language: An Essay on Conceptual Engineering. Oxford: Oxford University Press.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-HM_PP3_AE Main Module PP3: Applied Ethics Hauptmodul PP3: Angewandte Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP5_RS Main Module PP5: Philosophy of Law and Social Philosophy Hauptmodul PP5: Rechts- und Sozialphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP4_SP Main Module TP4: Philosophy of Language Hauptmodul TP4: Sprachphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP5_ET Main Module TP5: Epistemology Hauptmodul TP5: Erkenntnistheorie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-TP_GR Basics Theoretical Philosophy Grundlagenmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-TP_VE Specialization Module Theoretical Philosophy Vertiefungsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-TP_VO Presentation Module Theoretical Philosophy Vortragsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 18
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Address:
SS2019_260024@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_159452305@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, April 3, 2019 
Last update times:
Monday, April 8, 2019 
Last update rooms:
Monday, April 8, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
graduate seminar (GradS) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=159452305
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
159452305