250219 Geschlechterdifferenzierung und -sozialisation in Kindheit und Jugend (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Forschungen zu Unterschieden zwischen Jungen und Mädchen haben einst die Geschlechtersozialisationsforschung begründet. Seit etwa 20 Jahren wird diese Perspektive in der Geschlechterforschung aber auch kritisiert und es wird weniger danach gefragt, wie Mädchen und Jungen sind, als vielmehr, wie die Geschlechter in unterschiedlichen Alltagskontexten und Situationen praktisch unterschieden werden. Wie wird Geschlechtszugehörigkeit in kulturellen Praktiken dargestellt und interaktiv mit Bedeutung ausgestattet („doing gender“)? Wie wird „Geschlecht“ sozial zugeschrieben und konstruiert? An welchen Stellen geht es um „Mädchen“ und „Jungen“, an welchen Stellen aber um anderen (Identitäts)Kategorien wie „Kinder“, „Jugendliche“ oder „Schüler“? Wie interagieren die Zuschreibungen von Geschlecht mit anderen Kategorien wie ethnische, religiöse oder national-kulturelle Zugehörigkeit?

In der Veranstaltung werden differenzierungs- und intersektionalitätstheoretische Perspektiven auf „Geschlecht“ behandelt, neuere Arbeiten und Ergebnisse der Geschlechterforschung vorgestellt sowie deren Relevanz für eine geschlechterbewusste Pädagogik und Ansätze reflexiver Mono- und Koedukation in unterschiedlichen Handlungsfeldern diskutiert.

Bibliography

Kelle H, Tervooren A (2011): Kindheit und Geschlecht. In: Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online. DOI 10.3262/EEO17110201. .

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 H5 08.10.-24.12.2018
not on: 12/24/18
weekly Mo 14-16 T2-233 17.12.2018-28.01.2019
not on: 12/24/18 / 12/31/18

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E2: Lebensalter Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-UFP5 Fachdidaktik UFP E1: Subjektentwicklung im Kindes- und Jugendalter Study requirement
Student information
25-UFP7 Abschlussmodul UFP E1: Vertiefung Lernen und Entwicklung Study requirement
Student information
30-MGS-3_ver1 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2018_250219@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_133527930@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 6, 2018 
Last update times:
Wednesday, December 19, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, December 19, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=133527930
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
133527930