220081 Machen Gefühle Geschichte? Konzepte der Emotionsgeschichte (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Freude, Angst, Wut, Scham, Langeweile… Emotionen gehören zu unseren grundlegenden Alltagserfahrungen und prägen unser Denken und Handeln. Aber haben sie eine Geschichte? Machen sie gar selbst Geschichte? Oder, etwas allgemeiner: „Was haben Gefühle in der Geschichte zu suchen?“ (Frevert 2009) Dieser Frage soll in diesem Seminar nachgegangen werden.

Die jüngere Emotionsgeschichte hat eine ganze Menge dazu zu sagen und nähert sich möglichen Antworten aus der Warte unterschiedlicher Konzepte, Methoden und Disziplinen. Im Rahmen des Seminars soll anhand einschlägiger Literatur ein Überblick über Forschungsfragen, Probleme und Theorien der Emotionsgeschichte vermittelt werden. Zu Beginn des Semesters wird mithilfe grundlegender Texte die Relevanz theoretisch-methodischer Konzepte für die Geschichtswissenschaft erörtert. Anschließend werden anhand einschlägiger Literatur zentrale Konzepte der Emotionsgeschichte kennengelernt, um im Anschluss exemplarisch Fallbeispiele aus dem Feld zu diskutieren.

Bibliography

Frevert, Ute: Was haben Gefühle in der Geschichte zu suchen?, in: Geschichte und Gesellschaft 35/2 (2009): 183–208.

Hitzer, Bettina: Emotionsgeschichte. Ein Anfang mit Folgen, H-Soz-Kult, 2011/11/23, <http://www.hsozkult.de/literaturereview/id/forschungsberichte-1221> [2017/12/06]

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 47
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_220081@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_120836154@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
22 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, July 10, 2018 
Last update times:
Thursday, March 1, 2018 
Last update rooms:
Thursday, March 1, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=120836154
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
120836154