250283 Bildungsbegriffe im Ganztag (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Eine erziehungswissenschaftliche Debatte über Bildung umfasst unterschiedliche gesellschaftsanalytische Kategorien, Verhältnisbestimmungen zwischen Schule und Sozialpädagogik und gesellschaftliche Diskurse, die über Schule hinausgehen sowie Bildung als ganztägiges Geschehen verstehen.
Im Seminar soll deshalb sowohl ein Fokus auf klassische Theorien der Bildung gelegt werden, als auch aktuelle Konzepte der Demokratiebildung diskutiert werden.
Um Bildung darüber hinaus ganztägig in den Blick zu nehmen, sollen insbesondere die Kategorien Heterogenität, soziale Ungleichheit und Migration in Bezug auf Bildung kritisch untersucht werden.
Verhältnisbestimmungen werden insbesondere in Konzeptionen von Bildung innerhalb der Sozialpädagogik und Jugendhilfe deutlich.
Abschließend sollen gesellschaftliche Diskurse (Disziplin, Ökonomisierung) der aktuellen ganztägigen Bildungsdebatte in den Blick genommen werden.

Bibliography

Becker, Rolf; Lauterbach, Wolfgang (Hg.) (2016): Bildung als Privileg: Erklärungen und Befunde zu den Ursachen der Bildungsungleichheit. Wiesbaden : Springer Fachmedien.
Coelen, Thomas; Otto, Hans-Uwe (Hg.) (2008): Grundbegriffe Ganztagsbildung. Das Handbuch. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften / GWV Fachverlage GmbH.
Helsper, Werner; Böhme, Jeanette (Hg.) (2008): Handbuch Schulforschung. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften / GWV Fachverlage GmbH.
Koller, Hans-Christoph (2008): Grundbegriffe, Theorien und Methoden der Erziehungswissenschaft. Eine Einführung. 3. Aufl. Stuttgart: Kohlhammer.
Spatscheck, Christian; Wagenblass, Sabine (Hg.) (2013): Bildung, Teilhabe und Gerechtigkeit. Gesellschaftliche Herausforderungen und Zugänge sozialer Arbeit. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Theoretical and Empirical Educational Research Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Basic Concepts in Education Module (Advanced Secondary and Comprehensive Schools) Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Basic Concepts in Education Module Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Introductory Module Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Basic Module Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 50
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2018_250283@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_120169230@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 23, 2018 
Last update times:
Tuesday, February 6, 2018 
Last update rooms:
Tuesday, February 6, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=120169230
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
120169230