250355 #digitaleMedienkompetenz (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

Sind Medienkompetenzen und digitale Kompetenzen ein und dasselbe? Während der Begriff der Medienkompetenz, wie ihn Baacke formuliert hat, eher auf das gesellschaftlich handlungsfähige Subjekt und darüber hinaus den Diskurs der Informationsgesellschaft fokussiert, scheinen sich digitale Kompetenzen entweder eher in Richtung einer Befähigung zur Nutzung digitaler Devices oder direkt in Richtung Informatik zu orientieren.

In diesem forschungsorientierten Seminar wollen wir uns der Beantwortung der Frage annähern welche theoretischen und anwendungsorientierten Kompetenzen für den Umgang mit der Digitalisierung, nicht zuletzt im schulischen Kontext, sinnvoll erscheinen.
Die konkrete Forschungsfrage hierzu lautet: Wie verankert sich Wissen, das in vernetzten Kontexten gelernt wurde im Individuum und wie lässt sich via Medien Gelerntes in eigenes Handeln transformieren?

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft

Sie sollten ein grundsätzliches Interesse an der Forschung zum Lernen unter den Vorzeichen der Digitalisierung mitbringen.

Bibliography

- Avanessian, Armen (2016). Der Zeitkomplex Postcontemporary. Merve Verlag Berlin.
- Baacke, Dieter (1997). Medienpädagogik. Max Niemeyer Verlag, GmbH & Co. KG, Tübingen
- Harari, Yuval N. (2017) Homo Deus - Eine Geschichte von Morgen. Verlag C.H.Beck oHG. München
- Kucklick, Christoph (2016). Die granulare Gesellschaft. Ullstein Buchverlag GmbH. Berlin
- Lewis, Michael (2017). Aus der Welt. Campus Verlag GmbH. Frankfurt am Main
- Sprenger, Florian und Engemann, Christoph (Hg.) (2015). Internet der Dinge. transcript Verlag. Bielefeld
- von Gross, Meister, Sander (Hg.). Medienpädagogik - Ein Überblick. Beltz Juventa. Weinheim und Basel
- Walden, Thomas (2015) Hollywoodpädagogik. Kopaed. München
- Walden, Thomas (2016). Trickster, Kreativität und Medienkompetenz. Kopaed. München

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
30-MeWi-HM4 Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.2.2; MG.4.2.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  

Konzeptionierung, Durchführung und Auswertung eines kleineren Forschungsvorhabens.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2017_250355@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_105018050@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 22, 2017 
Last update times:
Friday, October 6, 2017 
Last update rooms:
Friday, October 6, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=105018050
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
105018050