250092 Lehren und Lernen mit und durch KI. Erziehungswissenschaftliche Perspektiven auf Datafizierung und Automatisierung von Lernen (S) (WiSe 2023/2024)

Short comment

MA EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Das Seminar Lehren und Lernen mit und durch KI eröffnet eine erziehungswissenschaftliche Perspektive auf die zunehmende Datafizierung und Automatisierung von Lehr- und Lernprozessen. Aufbauend auf einer disziplinären Verhältnisbestimmung von Erziehungswissenschaft im Allgemeinen, der Medienpädagogik im Besonderen und der pädagogischen Praxis, wird im Rahmen des Seminars der Einsatz KI-gestützter Lehr- und Lernumgebungen thematisiert. Vor diesem Hintergrund werden auch bildungspolitische Strategien, die die Ausbildung und Förderung sogenannter Digitaler Kompetenzen zum Ziel haben, kritisch durchleuchtet.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 2023/24
M.Ed. UFP: Einschreibung im M.Ed. UFP zum WiSe 2023/2024

Bibliography

Allert, H., & Richter, C. (2023). Künstliche Intelligenz – vom Subjekt zur Umgebung. In S. Aßmann & N. Ricken (Eds.), Bildung und Digitalität (pp. 167–195). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30766-0_7
Ames, M. G. (2019). The charisma machine: The life, death, and legacy of One Laptop Per Child. MIT Press.
Brinkmann, M. (2016). Allgemeine Erziehungswissenschaft als Erfahrungswissenschaft. Versuch einer sozialthe-oretischen Bestimmung als theoretisch-empirische Teildisziplin. Vierteljahrsschrift Für Wissenschaftliche Päda-gogik, 92 (2/2016), 215–231.
Celik, I., Dindar, M., Muukkonen, H., & Järvelä, S. (2022). The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers: A Systematic Review of Research. TechTrends, 66(4), 616–630. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00715-y

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B1 Historische und systematische Aspekte der Weiterbildung und der Medienpädagogik E1: Grundlagen der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
25-UFP6-B Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung / Medienpädagogik E2: Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2023_250092@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_424707019@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, October 11, 2023 
Last update times:
Tuesday, August 22, 2023 
Last update rooms:
Tuesday, August 22, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=424707019
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
424707019