250319 Hackerkultur(en) im Kontext der Medienbildung (S) (SoSe 2024)

Short comment

MA EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Dieses interdisziplinär angelegte Seminar widmet sich den begrifflichen Reichweiten und Praktiken des Hackings im Zusammenhang zu kulturellen Ausprägungen. Es geht zunächst darum, zu untersuchen, wie der Begriff des Hackings belegt ist und wie die mediale Inszenierung von Hacking im weitesten Sinne erfolgt. Wir werden uns im Seminar zudem mit den ethischen Rahmenbedingungen und technischen Praktiken um das Hacking im Zusammenspiel mit dem Internet beschäftigen. Aus den gesetzten Perspektiven werden wir uns dann schließlich der Frage zu wenden, wie Hacking in Verbindung zur Herstellung von Orientierungsrahmen zu denken ist.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2024

M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education UFP im SoSe 2024

Es sind keine technischen Vorkenntnisse nötig, jedoch wird die Bereitschaft und Offenheit zur explorativen Auseinandersetzung mit digitalen Technologien erwartet.

Bibliography

• Galloway, A. R., & Thacker, E. (2007). The exploit: A theory of networks (Vol. 21). ebrary, Inc.
• Holze, J. (2013). Eine Geschichte der Hackerkultur—Subkultur im Digitalen Zeitalter. In J. Sambleben & S. Schumacher (Eds.), Informationstechnologie und Sicherheitspolitik (pp. 263–274). Books on Demand.
• Levy, S. (2001). Hackers: Heroes of the computer revolution (Updated afterword). Penguin Books.
• O’Connell, M. (2017). To be a machine: Adventures among cyborgs, utopians, hackers, and the futurists solving the modest problem of death (First edition). Doubleday.
• Raskin, R. (1985). Hacker Heroes and Corporate Battles. PC Magazine, 263.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16-18 D2-136 08.04.-08.07.2024
not on: 5/20/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B2 Ausgewählte Felder der Weiterbildung und der Medienpädagogik E1: Lehr-/ Lernprozesse, Theorie und Forschung in der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
25-UFP6-B Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung / Medienpädagogik E1: Weiterbildung Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 21
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_250319@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_451207727@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, January 8, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=451207727
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
451207727