240378 Gute Aufgaben im Mathematikunterricht in der Grundschule (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Zu Beginn der Veranstaltung wird geklärt, was unter „guten Aufgaben“ zu verstehen ist. Neben den Eigenschaften solcher Aufgabenformate, werden zentrale didaktische Grundlagen zum Unterrichtseinsatz thematisiert (z. B. Gestaltung von Lernumgebungen, Umgang mit Heterogenität, Einsatz von Medien und Material). Diese Überlegungen werden an Beispielen aus den verschiedenen Inhaltbereichen Zahlen und Operationen, Raum und Form, Größen und Messen sowie Daten, Häufigkeiten und Wahrscheinlichkeiten weiter konkretisiert. Im Fokus steht dabei nicht nur geeignete Unterrichtsbeispiele kennenzulernen, die über mehrere Jahrgangsstufen hinweg unter verschiedenen Schwerpunkten im Unterricht immer wieder aufgegriffen werden können, sondern auch die individuellen Denk- und Lernwege von Grundschulkindern sowie zentrale Probleme und Schwierigkeiten bei der Organisation von Lernprozessen zu reflektieren.
Es besteht darüber hinaus die Möglichkeit, im Rahmen von Hausarbeitsprojekten, ausgewählte Aufgabenbeispiele im Schülerlabor „teutolab-mathematik“ selbst zu erproben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Didaktische Studien Mathematik Wahlpflicht 3 aktive Teilnahme  

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2017_240378@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_95713171@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, March 16, 2017 
Last update times:
Friday, March 17, 2017 
Last update rooms:
Friday, March 17, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=95713171
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
95713171