Im Zentrum des Seminars steht die ethische und politische Relevanz von sog. impliziten Vorurteilen (implicit biases), d.h. von automatischen und unbewussten negativen Einstellungen gegenüber Mitgliedern sozial marginalisierter Gruppen. Unter anderem soll geklärt werden, ob wir für diskriminierende Verhaltensweisen, die durch implizite Vorurteile verursacht werden, verantwortlich sein können und wie wir auf das Wissen um die weite Verbreitung von impliziten Vorurteilen politisch reagieren sollten.
Vorkenntnisse sind nicht erforderlich. Da jedoch die im Seminar gelesene Texte nur auf Englisch verfügbar sind, sind sehr gute englische Lesekompetenzen unerlässlich.
Brownstein, Michael/Saul, Jennifer (Hrsg.): Implicit Bias and Philosophy, Bd. 2: Moral Responsibility, Structural Injustice, and Ethics. Oxford: Oxford University Press 2016.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
---|---|---|---|---|---|
weekly | Mo | 16-18 | X-E0-222 | 24.04.-28.07.2017
not on: 5/1/17 / 6/5/17 |
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
26-GL_ETH Grundlagen Ethik | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
26-HM_PP1_NE Hauptmodul PP1: Normative Ethik | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
26-HM_PP2_ME Hauptmodul PP2: Metaethik | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
26-HM_PP4_POL Hauptmodul PP4: Politische Philosophie | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
26-HM_PP5_RS Hauptmodul PP5: Rechts- und Sozialphilosophie | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Philosophie (Gym/Ge als zweites U-Fach) / Master of Education | (Enrollment until SoSe 2014) | N5 HM PP MOR; N5 HM PP PolP; N8 HM SB PGES | |||||
Philosophie (HR) / Master of Education | (Enrollment until SoSe 2014) | N5 HM PP MOR; N5 HM PP PolP | |||||
Studieren ab 50 |
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: