250189 Teilhabe als (neue) Perspektive der Jugendhilfe? (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Im Rahmen der angestrebten SGB VIII-Reform wird der Begriff der Teilhabe zentral positioniert. Durch die beabsichtigte Zusammenführung der Leistungen/Angebote für Kinder und Jugendliche mit und ohne Behinderungen im "neuen" Kinder- und Jugendhilfegesetz erscheint es notwendig, die unterschiedlichen Lesarten des Teilhabe-Begriffs zu analysieren und deren Implikationen für die Gestaltung von Unterstützungsangeboten abzuschätzen. Im Seminar wenden wir uns daher zum Einen dem Teilhabeverständnis der Behindertenhilfe zu, hier mit besonderem Fokus auf das neue Bundesteilhabegesetz. Beispiele aus der Praxis zur Erfassung von Teilhabeinschränkungen sind geplant, um die Auswirkungen auf die Leistungsauswahl und -gestaltung zu diskutieren.
Zum Anderen wird die Teilhabediskussion in der Kinder- und Jugendhilfe näher beleuchtet, inklusive der konkreten Konsequenzen für verschiedene sozialpädagogische Hilfen.
Ziel des Seminars ist die Entwicklung eines kritisch reflektierten Teilhabeverständnisses, welches die Verkürzungen der aktuellen sozialpolitischen und sozialpädagogischen Debatten in diesem Bereich überwindet.

Requirements for participation, required level

Kenntnisse der deutschen Kinder- und Jugendhilfestrukturen inklusive der gesetzlichen Grundlagen werden vorausgesetzt

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 12-14 C2-144 28.04.-28.07.2017
not on: 5/5/17 / 5/19/17 / 6/9/17 / 6/23/17 / 7/14/17
one-time Fr 12-14 V2-213 05.05.2017
one-time Fr 12-14 X-E0-224 23.06.2017
one-time Fr 12-14 X-E0-218 14.07.2017

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A1 Historische und systematische Aspekte Sozialer Arbeit und Beratung E1: Theorien, Funktionen und Entwicklungen Sozialer Arbeit Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E1: Soziale Arbeit Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V1 Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit E1: Seminar Soziale Arbeit 1 Student information
E2: Seminar Soziale Arbeit 2 Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Address:
SS2017_250189@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_90245326@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 21, 2017 
Last update times:
Thursday, April 27, 2017 
Last update rooms:
Thursday, April 27, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=90245326
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
90245326