220004 VPS 1 - Geschichtswissenschaft (GymGe/HRGe) (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Das Vorbereitungsseminar führt in die Unterrichtsplanung ein und baut hier auf dem Berufsfeldpraktikum des Bachelors auf, sodass jede/r Studierende eine Unterrichtsreihe und -stunde vorbereiten kann. Gleichzeitig geht es um die Kriterien guten Geschichtsunterrichts, die anhand eines Kompetenzmodells vorgestellt werden, das auch als Grundlage für die Vorbereitung der Studienprojekte im Praxissemesters dient. Dazu wird in die entsprechende Methode der qualitativen und quantitativen Inhaltsanalyse (Mayring) und konkret in atlas.ti eingeführt, um unter anderem die Lernprogression von SchülerInnen im Geschichtsunterricht erheben und interpretieren zu können. Dies geschieht dann im Praxissemester selbst. Im Vorbereitungsseminar wird mit bereits vorliegenden Studien gearbeitet.

Bibliography

Siehe Seminarapparat van Norden, Must, Riedel
Jörg van Norden (2011): Was machst du für Geschichten? Didaktik eines narrativen Konstruktivismus. Freiburg: Centaurus; Derselbe (2014): Geschichte ist Zeit. Historisches Denken zwischen Chronos und Kairos. Münster: Lit; Philipp Mayring (2010): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 11., aktualisierte und überarb. Auflage. Weinheim [u.a.] : Beltz - online verfügbar http://www.content-select.com/index.php?id=bib_view&ean=9783407291424; Internetseite mit empirischen Studien besonders Wanda Schürenberg (Nr. 10): http://www.uni-bielefeld.de/geschichte/regionalgeschichte/didaktik/index.html.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-4.1-VRPS_ver1 Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) Seminar "Geschichtsbewusstsein, Geschichtskultur, Geschichtsvermittlung - empirisch" (VPS) Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Studienleistung: Lernplakat zu einer empirischen Studie. Modulabschlussprüfung: Projektskizze.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
SS2017_220004@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_89788453@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, February 16, 2017 
Last update times:
Tuesday, March 21, 2017 
Last update rooms:
Tuesday, March 21, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=89788453
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
89788453