230391 Elektronisch vermittelte Kommunikation (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Die interpersonale Kommunikation mittels elektronischer Medien ist ein fester Bestandteil unseres Alltags. Die Verschmelzung von zeitgleicher und zeitversetzter Kommunikation, von Mündlichkeit und Schriftlichkeit sowie der parallelen Adressierung von Informationen an Einzelpersonen und an ein disperses Publikum führt jedoch zu einem komplexen Phänomen, das von klassischen (psycho)linguistischen Theorien schwer zu erfassen ist. Im ersten Teil des Seminars betrachten wir die medienspezifischen Merkmale von Chats, Foren, Blogs etc. und aktuelle linguistische Analysen. Im zweiten Teil unternehmen wir den Versuch, psycholinguistische Theorien der Sprachproduktion und des Sprachverstehens auf diese Kommunikationsformen zu übertragen. Die Seminarteilnehmer werden zu einer wissenschaftlich reflektierten Auseinandersetzung mit dem Phänomen befähigt.

Bibliography

Traxler, M. J. (2012). Introduction to psycholinguistics: Understanding language science (1st ed.). Chichester, West Sussex, Malden MA: Wiley-Blackwell. (steht auch im Handapparat von Dr. S. Pappert: Einführung in die Psycholinguistik; teilweise digital im Lernraum verfügbar)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-Ling_ver1 Grundschulrelevante Aspekte der germanistischen Linguistik fachwissenschaftliche Vertiefung: Linguistik Study requirement
Student information
23-GER-PLing2 Dynamische Aspekte des Deutschen Veranstaltung 1 (mit Modulprüfung) Study requirement
Graded examination
Student information
Veranstaltung 2 Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Lektüre von Traxler (2012) und Beantwortung von Verständnisfragen als Studienleistung
Referat mit Ausarbeitung, Hausarbeit oder Portfolio als Prüfungsleistung

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 61
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2016_230391@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78131125@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
19 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 15, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78131125
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78131125